Wednesday, November 25, 2009

sodap.....






Dulu sebelum rumah plat aku siap, keluarga aku ngan org kampung dibagi satu rumah sementara. Keluaga aku pun kena tinggal kat situ jugak. Rumah tu cam rumah panjang.Satu barisan ada lam 10 hingga 15 kelamin. duduk bercampur tak kira cina ke india. Jiran sebelah aku tu india. Dorang ni selalu bergadoh laki bini. kalau gadoh kecik-kecik tak pelah. Ini siap baling kain baju semua. dorang gaduh , umah aku plak bagai nak roboh. laki dia kaki mabuk. ko tahulah keling ni kalau mabuk.minum sebotol, tapi mabuk dia sepuluh botol.








Tiap-tiap petang sebelum mak aku balik, aku siap-siap masak dulu. dapur aku betul-betul kat tepi dinding. masa tu aku pakai dapur minyak cap kupu-kupu.Bukan tu yang aku nak cerita.petang tu aku masak sambal udang. masa aku tengah kacau sambal kat atas dapur, india sebalah tu tengah bergaduh sakan. pedepang pedepung, sakit telinga aku dengar.





Aku tak tahu apa yang dia ketuk, tapi aku dengar dia mcm paku sesuatu. Habis kisah masak, sambal udang aku pun siap. adik beradik aku semua dah tunggu, nak makan ni.laparlah katakan.dorang makan, aku tak lagi.aku tengok dorang senyum je. atenya bukan senang nak makan sambal udang, zaman susah-susah dulu. Part aku sampai, rasa lapar plak, tapi masa nak ambik sambal tu aku ternampak cam , satu ekor ke tali tapi hitam, dah tegang semacam. Aku tarik ngan tangan aku. aku suspek asam keping. rupanya anak tikus dah kejung kat dlm tu. aku pandang dia, dorang pandang aku. semua angkat bontot, basuh tangan.babengnya india mesti tadi dorang gaduh sambil ketuk dinding, tikus tengah merayap kat dinding tercampak kat dalam sambal udang aku ni. lama jugak aku tak makan sambal udang.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jangan ikut sangat

Advertisements

Twitter

anak-anak cik ina