Friday, July 31, 2009

BERGAMBAR NGAN WARGA ASING












*AMBIL GAMBAR BERSAMA WARGA ASING

RIUH SANA SINI BERSAMA


AZNIL DAN DIN BERAMBOI

NAK JIMAT HANYA

DI CAREFOUR

JUMPA KLON NO : 0069-SITI FADHILLAH
NAK MENANG RM25,000.......................JADILAH
PAPERAZZI ERADENGAN MENGAMBIL GAMBAR BERSAMA PESERTA YG MEMEGANG KLON/STANDE AZNIL DAN DIN BERAMBOI .TUNGGU ISYARAT MEMANGGIL ERA DAN JADILAH PAPERAZZI ERA.

Thursday, July 30, 2009

RIUH SANA SINI BERSAMA AZNIL DAN DIN BERAMBOI



* AMBIL GAMBAR DEKAT MC DONALDS PORT KLANG SEBAB DAPAT TASK TEMPAT MAKAN AWAM






RIUH SANA SINI BERSAMA


AZNIL DAN DIN BERAMBOI

NAK JIMAT HANYA

DI CAREFOUR

JUMPA KLON NO : 0069-SITI FADHILLAH
NAK MENANG RM25,000.......................JADILAH
PAPERAZZI ERADENGAN MENGAMBIL GAMBAR BERSAMA PESERTA YG MEMEGANG KLON/STANDE AZNIL DAN DIN BERAMBOI .TUNGGU ISYARAT MEMANGGIL ERA DAN JADILAH PAPERAZZI ERA.

Saturday, July 25, 2009

Cold storage & T.G.I Fridays



Ari sabtu aku pegi kemas umah bapa aku yang senggal ni..dah dekat nak sebulan aku tak pegi, penat gileee nak kemas. itulah aku suruh kahwin lagi tak nak. setia sangat ngan mak ku yang dah lama takde tu.




Firdaus ni kalau pegi sini pun jadi senggal. Tak boleh dilarang langsung. Handphone yg dia pegang ayah aku punye. selamba je dia baling. Sebab tu aku mcm tak leh duduk lama kat sini.





Lepas dari umah ayah aku tu yuyi bawak aku ke  subang Parade untuk beli barang dapur.
Yuyi bawak aku makan kat TGI  Friday ni first time aku  makan kat sini. org belanja punye pasal. ikut je. ni aku order. Menunya aku nak sebut pun terbeli-belit lidah. aku suka kentang lenyet tu sedap banget.



Yuyi order beef steek.



Yuyi  ni  teringin nak  makan beef steak sangat, sebab tu nak bawak aku sampai subang parade.



Firdaus order , sorrylah aku tak ingat nama dia. tapi aku tahu dalam dia ade macroni dan cheese.



Firdaus makan 2 ketul je yg lebih aku bawak balik. Dia kenyang kut, tadi sebelum pegi sini, dah makan nasi ka umah ayah aku.




Air nenas yang aku tak tahu rasa ape. nak kate nenas, macam bukan rasa nenas.



gambar ni aku ambil kat dalam TGI.







Aku ngan firdaus makan tak habis. apalagi bawak baliklah. tak habis mestilah bawak balik.rugiiii




Lepas tu aku pegi plak cold storage. Aku dah lama betul tak pegi subang ni. seingat aku last aku pegi tahun 2003.



Firdaus tengah leka tengok udang ngan ketam. tak penah tengoklah katakan yang hidup.



Ni anak aku yang paling senggallll, dalam troli pun nak ambil gambar.

Thursday, July 23, 2009

Nasi kukus



Korang jangan marah ye, entry aku minggu ni masak aje.Pagi ni mcm biasa bangun awal 5.40 pagi. pagi ni nak masak petola goreng dan ikan bilis cili padi. Tapi pagi ni aku kena masak nasi, sebab semalam tak masak , beli kat pasar malam je. habis tu terpaksalah masak , aku ngan firdaus nak bawa bekal. Aku masak nasi sikit je, sebab tu aku kukus. Kalau guna kukus.tak payah nak takut nasi jadi hangit. Aku malas pakai periuk letrik , sebab malas nak basuh. masak nasi sikit, nanti periuk dia melekat sangat. Masa aku dalam pantang, teknik kukus ni selalu aku gunakan.





Masukkan beras dalam mangkuk yang tahan panas. basuh mcm biasa. letak air dalam kuali lepas tu tutup.




Aku guna kukus, sebab aku masak sikit, sukatan dia dalam cawan kecik tu.




Ini nasi yang dah siap masak. Masak lebih kurang 20 minit.




Cara masak ni, aku kena tunjuk, atas permintaan kawan aku. Ni petola. Tapi jangan salah beli, nanti beli yang tua. Kalau tua, kite masak nanti dia banyak hampas dan ade biji. Cara nak kenal dia tua ke muda, ngan cara pecahkan sikit kulit yang aku tandakan bulat hitam tu ngan tangan.kalau senang pecah maksudnya mudalah.



Kupas pakai pengupas buah. senang dan cepat sikit.






Belah dua dan potong macam kat atas ni.





Macam biasa goreng ikan bilis sampai garing dengan api yang sederhana.





Lepas tu naikkan ikan bilis tu ketepi sikit , gorengkan pulak bawang putih sampai garing dan berwarna coklat.




Sayur yang dah siap dimasak. jangan masak terlalu lama. Bila masuk sayur, terus kuatkan api.



Ni aku malas nak tunjuk caranye. Sebab masak ni , dah banyak kali aku tunjukkan. ni memang pedas punye.tangkap leleh.

Wednesday, July 22, 2009

Nasi goreng kampung pedasssssssssssss



Pagi ni aku bangun seawal 5.40 pagi. Semata-mata teringin nak makan nasi goreng kampung yang pedas dan meletup. Aku tak tahulah, sekarang kalau aku pergi makan kat luar bila aku order nasi goreng kampung pedas punye, dia orang buat mesti tak pedas. Tapi aku tengok cili api punyelah banyak bersepah, tapi langsung tak pedas. Cili api ni aku beli kat pasar malam, ni cili api kampung. Nasi goreng ni jugak permintaan kawan aku noor, sebab dia pun nak makan macam aku pedas punye sampai nangis..... Hari ni dia pun buat nasi goreng, tapi pakai cili kering.





Aku letak ikan bilis. Basuh kemudian tumbuk , jangan halus sangat.



Aku guna bawang kecik, wangi sikit. tumbuk jugak.



Nasi goreng yang dah siap, tinggal nak angkat je.



Ni lauk makan malam. ikan tenggiri goreng, tapi ikan ni kecik sikit.



macam biasa bayam goreng, wajib ade.



Ni sambal udang. aku buat sikit je.aku beli kat pasar malam, udang ni 1/2 kilo RM5.00.



Baki lauk semalam aku bagi Firdaus bawa bekal. tak payah panaskan , rumah pengasuh tu ade Microvafe.



Nasi goreng tadi aku bawak bekal. satu untuk makan pagi. Yang bekas besar tu untuk tengahari . share ngan kawan aku noor.



Ni nasi goreng noor siap letak telur dadar lagi. ni pun dia masak pagi tadi.

Monday, July 20, 2009

Aku di landa Sakit kepalaaaaaaa




Semalam aku dilanda sakit kepala yg amat sangat. Sehingga aku tak boleh tidur. Tapi aku masih mampu membuat nasi goreng yang macam hampeh.tapi bolehlah. korang tengoklah entry ni mcm mana aku buat nasi goreng hampeh tu. Bace sekali artikel kat bawah tu . Walaupun aku sakit kepala, ingatan aku kuat lagi . Insyaalah.
















Dibawah ini untuk aku dan semua sahabat yg membaca blog aku.

Lalu kebiasaan apa yang harus dilakukan untuk mencegah atau mengurangi timbulnya sakit kepala?

  • Tidurlah yang cukup.
  • Makanlah makanan yang sehat.
  • Olah raga yang teratur.
  • Lakukan peregangan pada otot otot leher dan badan bagian atas khususnya jika pekerjaan yang anda lakukan sebagian besar dalam posisi duduk.
  • Belajarlah bagaimana cara bersikap tubuh yang benar. Bagaimana cara berdiri yang benar, cara duduk yang benar dan lain lain.
  • Berhentilah merokok.
  • Belajarlah untuk menenangkan diri dengan meditasi, bernafas dalam, yoga dan teknik penenangan yang lain.



Bagi Anda yang memilliki kekurangan dalam daya pikir dan daya ingat sebaiknya mencoba membeli makanan yang dijuluki Brain Food ini diyakini dapat merangsang pertumbuhan sel-sel otak, memperbaiki fungsinya, meningkatkan daya ingat dan konsentrasi berpikir:


1. Salmon


Ikan berlemak seperti salmon merupakan sumber terbaik asam lemak omega-3 - DHA and EPA - yang keduanya penting bagi pertumbuhan dan perkembangan fungsi otak. Riset terbaru juga menunjukkan bahwa orang yang memperoleh asupan asam lemak lebih banyak memiliki pikiran lebih tajam dan mencatat hasil memuaskan dalam uji kemampuan. Menurut para ahli walaupun tuna mengandung asam omega-3, namun ikan ini tidaklah sekaya salmon.


2. Telur


Telur dikenal sebagai sumber penting protein yang relatif murah dan harganya cukup terjangkau. Bagian kuning telur ternyata padat akan kandungan kolin, suatu zat yang dapat membantu perkembangan memori atau daya ingat.


3. Selai kacang


Kacang tanah (peanut) dan selai kacang merupakan salah satu sumber vitamin E. Vitamin ini merupakan antioksidan yang dapat melindungi membran-membran sel saraf. Bersama thiamin, vitamin E membantu otak dan sistem saraf dalam penggunaan glukosa untuk kebutuhan energi.

4. Gandum murni


Otak membutuhkan suplai atau sediaan glukosa dari tubuh yang sifatnya konstan. Gandum murni memiliki kemampuan untuk mendukung kebutuhan tersebut. Serat yang terkandung dalam gandum murni dapat membantu mengatur pelepasan glukosa dalam tubuh. Gandum juga mengandung vitamin B yang berfungsi memelihara kesehatan sistem saraf.


5. Oat/Oatmeal


Oat merupakan salah satu jenis sereal paling populer di kalangan anak-anak dan kaya akan nutrisi penting bagi otak. Oat dapat menyediakan energi atau bahan bakar untuk otak yang sangat dibutuhkan anak-anak mengawali aktivitasnya di pagi hari. Kaya akan kandungan serat, oat akan menjaga otak anak terpenuhi kebutuhannya di sepanjang pagi. Oat juga merupakan sumber vitamin E, vitamin B, potassium dan seng — yang membuat tubuh dan fungsi otak berfungsi pada kapasitas penuh.


6. Berry


Strawberry, cherry, blueberriy dan blackberry. Secara umum, semakin kuat warnanya, semakin banyak nutritisi yang di kandungnya. Berry mengandung antioksidan kadar tinggi, khususnya vitamin C, yang berfaedah mencegah kanker. Beberapa riset menunjukkan mereka yang mendapatkan ekstrak blueberry dan strawberry mengalami perbaikian dalam fungsi daya ingatnya. Biji dari buah berri ini juga ternyata kaya akan asam lemak omega-3.


7. Kacang-kacangan


Kacang adalah makanan spesial sebab makanan ini memiliki energi yang berasal dari protein serta karbohidrat kompleks. Selain itu, kacang kaya akan kandungan serat, vitamin dan mineral. Kacang juga makanan yang baik untuk otak karena mereka dapat mempertahankan energi dan kemampuan berpikir anak-anak pada puncaknya di sore hari jika dikonsumsi saat makan siang. Menurut hasil penelitian, kacang merah dan kacang pinto mengandung lebih banyak asal lemak omega 3 daripada jenis kacang lainnya — khususnya ALA - jenis asal omega-3 yang penting bagi pertumbuhan dan fungsi otak.


8. Sayuran berwarna


Tomat, ubi jalar merah, labu, wortel, bayam adalah sayuran yang kaya nutrisi dan sumber antioksidan yang akan membuat sel-sel otak kuat dan sehat.


9. Susu dan Yogurt


Makanan yang berasal dari produk susu mengandung protein dan vitamin B tinggi. Dua jenis nutrisi ini penting bagi pertumbuhan jaringan otak, neurotransmitter dan enzim. Susu dan yogurt juga bisa membuat perut kenyang karena kandungan protein dan karbohidratnya sekaligus menjadi sumber energi bagi otak. Penelitian terbaru mengindikasikan bahwa anak-anak dan remaja membutuhkan lebih banyak vitamin D bahkan 10 kali dari dosis yang direkomendasikan. Vitamin D adalah vitamin yang juga penting bagi sistem saraf otot dan siklus hidup sel-sel manusia secara keseluruhan.


10. Daging sapi tanpa lemak


Zat besi adalah jenis mineral esensial yang akan membantu anak-anak tetap berenergi dan berkonsentrasi di sekolag. Daging sapi tanpa lemak adalah salah atu sumber makanan yang mengandung banyak zat besi. Dengan hanya mengonsumsi 1 ons per hari, maka tubuh Anda akan terbantu dalam penyerapan zat besi dari sumber lainnya. Daging sapi juga mengandung mineral seng yang dapat membantu memelihara daya ingat.

Khusus bagi yang vegetarian, Anda dapat memanfaatkan kacang hitam dan burger kedelai sebagai pilihan. Kacang-kacangan adalah adalah sumber penting zat besi nonheme — tipe zat besi yang membutuhkan vitamin C untuk di serap oleh tubuh. Mengonsumsi tomat, jus jeruk, strawberry dan kacang-kacangan juga dapat dipilih sebagai upaya mencukupi kebutuhan zat besi. Selain makanan, agar cerdas ya jelas kita harus banyak olahraga biar stamina kita tetap terjaga

Di petik dari panduankesihatan.blogspot.com

Thursday, July 16, 2009

Aku cinta aku rindu sesuatu????? tekalah



Jangan salah paham dengan tajuk aku kat atas ye.bukan rindu ngan pakwe, tapi sambal ikan bilis petai yg dah lama tak makan. Kan aku dah cakap semangat masak come back. Petang semalam aku masak sambal ikan bilis petai .sikit je.semua org tak layan.aku je layan. tak habis, dapatlah aku bawa bekal ke tempat kerja.



Entry aku mesti ada aku selitkan sikit cara-cara nak masak. petai tu gorenglah sikit. tak de maung sangat baunye. tumis cili yg sudah dimesin ngan bawang merah kecil dan bawang putih sikit. Biar sampai naik bau.



last sekali baru masukkan ikan bilis yang dah digoreng.cepat tutup api.supaya ikan bilis tu tak lemau.



Sayur pulak aku goreng sayur kobis.Firdaus suka sangat sayur ni makan ngan kicap kipas udang.



Telur dadar. Oleh kerana sambal ikan bilis pedas, terpaksalah aku goreng telur dadar utk Firdaus. Aku tak berapa minat makan telur dadar, aku suka lagi makan telur mata kerbau.tapi layan jelah apa yang ade.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jangan ikut sangat

Advertisements

Twitter

anak-anak cik ina