Wednesday, February 24, 2010

Nak rasa lebih sejuk dan nyaman....




Sekarang ni musim panas sehingga bulan mei. aku ambik insiatif sendiri, nak sejuk badan untuk seisi keluarga. sebenarnya minuman ni aku selalu buat gak, kalau musim panas.korang pergi kedai ubat beli bunga ni. minuman yang aku buat ni selalu orang panggil teh bunga yang dalam kotak tu.tapi aku lebih suka masak sendiri air dia.kalau korang nak banyak beli 2 paket bunga ni.




cuci berseh dan tuskan.





nak manis dan lebih sejuk beli sebungkus kundur.




potong-potong kundur kecik-kecik.




masak air sampai mendidih, masuk bunga yang dah dicuci..kalau boleh korang masak dalam periuk.kalau masak dalam cerek ni memerlukan kesabaran tahap tinggi, nanti kalau dah masak susah sikit nak tuang, kena pakai cawan nak ceduk dia.





dah mendidih sekali lagi, masukkan buah kundur.kalau korang nak lebih manis masukkan buah kundur banyak sikit.





tuang dan tapis air dalam bekas.kalau nak sejuk letak dalam peti ais.yang cawan kecik tu untuk firdaus, aku sejukkan .nanti dia nak minum.dia suka teh bunga ni.



apalagi firdaus minum ngan happy, sambil tunjuk tangan.sedaplah tu maksudnya.korang macam tak tahu je. kuang kuang kuang
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jangan ikut sangat

Advertisements

Twitter

anak-anak cik ina