Friday, March 5, 2010

kapten kit


KAPTEN KIT




Semenjak 2 menjak ni semangat masak berapi-api.semalam aku jalan-jalan cari sayur kat pasar malam. dah seminggu stok sayur dah habis .Irama ngan lagu tak dapat dipisahkan, cam tu gak ngan makan sayur.rasa tak sempurna je hidup. Survey punya survey aku jumpa cendawan dari chiangmai ni. besar dan mantapkan.sebenarnya sayur tu berasingan, tapi aku masak join togetherkan cendawan ni.




bersehkan cam biasa.potong pangkal cendawan.Yang besar tu potong kecik-kecik.






kalau nak basuh lalu ngan air je. jangan basuh terlalu lama, nanti batang dia serap air banyak.




kalau goreng cendawan kena letak halia ngan bawang putih,kadang-kadang ada orang yang tak tahan makan cendawan, sebab dia sejuk.






dah garing bawang putih, halia , kemudian baru letak sos tiram sikit je.Dah pakai sos tiram jangan letak garam lagi, sos tiram masin.jangan goreng terlalu lama sangat.





cendawan yang dah siap digoreng.







ikan tengiri kelar dan letak atas daun pisang.






tumis bumbu untuk bakar bersama ikan tadi.bahannya cili masak dimesin ngan bawang putih bawang merah. jangan lupa masa tumis letak pes tomyam sikit.kalau tak suka , tak payah letak.





aku tutupkan ikan ngan daun kunyit.suka hati korang nak pakai daun apa. jangan daun yang beracun sudah.





baik punya, dah siap. makan beramai-ramai bersama keluarga.kwang kwang


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jangan ikut sangat

Advertisements

Twitter

anak-anak cik ina