Monday, May 31, 2010

Daun salam - part 1

Hari tu kan aku ada tunjuk daun salam kat sini , hari ni jugak aku tunjuk cara nak gunakan daun salam dalam masakan.Daun salam ni , selain menyedapkan masakan, dia ada khasiat tersendiri.

Khasiat Daun Salam

1)cirit birit
2)kencing manis
3)mabuk akibat alkohol
4)kudis gatal
5)kurang kadar kolestrol

Kalau nak lebih jelas info tentang daun salam, boleh rujuk internet.




A)dimesin
1)bawang putih 3 ulas
2)bawang merah 5 ulas
3)lengkuas 1 inci
4)halia 1/2 inci
5)serai 6 batang
6)kunyit hidup -1/2 inci

B)dimesin
1)cili kering-15 tangkai

1)santan
2) air asam jawa atau asam keping
3)5 helai daun salam yang dah cukup kering

SEMUA RAMUAN BERGANTUNG KEPADA BANYAKNYA AYAM.




Ayam yang sudah digaram kunyit.




tumis bahan A sampai naik bau.lepas tu masuk bahan B ,masak sampai pecah minyak.




Bila semua dah pecah minyak masukkan ayam.Bila ayam dah kecut, boleh masukkan santan.sebenarnya kena letak kerisek, lagi sedap.memandangkan kerisek tak ada, aku lenjan je.okey gak , janji rempah basah semua cukup.Bila rendang dah separuh masak, masukkan air asam jawa atau asam keping.bubuh gula ngan garam .Rasa kena ikut citarasa sendiri.lepas tu baru masukkan daun salam.




Rendang ayam ngan daun salam dah siap untuk dimakan.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jangan ikut sangat

Advertisements

Twitter

anak-anak cik ina