Monday, May 31, 2010

Muffin coklat pisang ngan coklat chip

Semalam punya projek, ada pisang 5 ,6 ketul tu, sayang nak buang.jadilah muffin coklat pisang ngan chip coklat.



1) tepung gandum 200 gram diayak ngan serbuk koko 50
grams, 1/2 teaspoon soda bicarbonate ngan 1 teaspoon baking powder.
2)pisang diramas sahaja
3)gula 120grams



1)telur 2 biji
2)essen banana 1 atau 2 titis
3)fresh milk(50ml)tak letak pun tak apa.
4) butter 150grams



chip coklat untuk tabur kat atas muffin.




cam biasalah pukul butter ngan gula sampai kembang.malas punya pasal nak pakai mesin pemutar, sebab malas nak basuh selepas guna.sanggup kacau pakai sudip kayu, boleh gitu.kalau korang nak exercise, bolehlah.cam aku, nak kecikkan lengan cam betis gajah ni kan.khe khe.Dah kembang masukkan telur sebijik demi sebijik, sambil memutar ngan sudip kayu.Dah kembang masukkan fresh milk sedikit demi sedikit, sambil memukul lagi.Dah nampak gebu dan tak ada air, masukkan tepung sedkit demi sedikit sampai habis.last sekali baru masukkan pisang.kacau sekejap sahaja.




chip coklat untuk tabur kat atas muffin.



sendukkan kedalam acuan, lepas tu taburkan chip coklat.ikut suka banyak mana nak tabur.simontel tabur banyak.bakar dalam suhu 190 darjah celcius dalam 20 minit.tengok ovenlah, kalau oven buruk cam aku . ambik masa lama sikit.




cam mana ? muffin coklat pisang aku okey tak?


Last sekali teka. tangan siapakah itu?, tengah mengopek chip coklat..khe khe khe

V
V
V
V
V
V
V
V
V
V




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jangan ikut sangat

Advertisements

Twitter

anak-anak cik ina