Tuesday, July 27, 2010

Ikan sebelah

Korang pernah makan ikan sebelah tak, tau dulu mak aku gelar ikan ni ikan sisa nabi.tak tahu sejauh mana kebenarannya.ikan ni terselit banyak terselit dalam jaring.kat pasar pun ada jual ikan ni.Masa arwah mak aku ada, selalu gak beli kan ni kat pasar. memang peberet, ikan ni cam keropok bila digoreng garing.Selalunya sebelum digoreng , ikan ni kulitnya disiat.Tapi aku pulak suka kalau kulitnya tak disiat.sodap.






Buang sisik ikan, bersih dan garam kunyitkan.




Ini hasilnya setelah digoreng.




Tumis cili mesin(15 tangkai cili kering dimesin ngan 3 biji bawang merah) sampai pecah minyak.kemudian masukkan sedikit air asam jawa.Bubuh gula ngan garam sebagai penambah rasa.last sekali masukkan hirisan bawang besar ngan ikan yang digoreng tadik.




Ikan sebelah goreng sambal.



Ikan sebelah tu sikit sangat, tambah ikan kembung.boleh ke?







Sayur nya pulak labu kuning goreng.resepinya campak-campak je.tumis bawang, daun kari ngan herba campur sampai naik bau.masukkan ikan bilis ngan rempah kari.masukkan air sedikit bersama labu.goreng labu sampai empuk.masukkan garam ngan gula sedikit sebagai penambah rasa.


Korang pernah ke makan ikan sebelah ni? kalai pernah , masak apa?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jangan ikut sangat

Advertisements

Twitter

anak-anak cik ina