Monday, September 27, 2010

Teringin Atau mengidam

Aku tak tahu maksud teringin atau mengidam tu apa?.Setahu aku tahu bila beritahu laki aku ,yang aku teringin nak makan sesuatu makanan, laki aku akan marah.Dia kata apa teringin-teringin, kalau nak makan cakap je nak makan makanan tu.Semenjak dari mengandung anak satu hingga ke 4, aku tak pernah ada penyakit teringin atau mengidam.Mungkin aku dah dia ajar, kalau nak makan , makan je, tak payah nak cakap teringin.Sampai sekarang aku mencari, apa maksud mengidam dalam erti kata sebenar. Setahu aku , tekak aku akan pahit, masa aku mengandung.Masa tulah aku akan goreng peria pedas-pedas makan bersama nasi. Masa aku mengandung anak no 2, aku mempunyai satu tabiat buruk, suka makan beras mentah. Mungkin itu tabiat masa mengandung bukan mengidam kot .Dari kajian aku, ini melalui pengalaman aku sendirilah , mana teman rapat aku yang mengandung, yang mana ada mengidam sesuatu , semuanya berpesoniliti lemah lembut, manja dan suka diambil perhatian oleh suami. Lagi satu mungkin suami dorang berpesoniliti serupa ngan laki aku, lelaki yang suka berterus terang dan susah untuk melafazkan perkataan sayang ngan cinta kepada isteri.Cuma yang dia tahu, di begitu mengambil berat dan bertanggung jawab, kalau dia sayang atau cintakan isterinya.Independent , seperti aku, mungkin tak nak mengidam apa-apa kot.Jangan peduli dengan tulisan aku, sebab ini semua dari pemerhatian dan kajian aku sendiri. Okey sekarang masa untuk menumpukan perhatian kepada apa yang nak aku makan 2 hari lepas.bukan mengidam atau teringin, tapi cuma nak makan sangat.


Tumpukan perhatian pada sayur petola goreng yang aku masak pada hari sabtu lepas.



Sedikit ikan bilis ngan hirisan bawang merah sebagai tumisan.




satu biji petola yang sederhana besar, dikupas kulit dan dipotong menyerong.




Rendam sedikit suhun ngan tahu fucuk kering.



Yang utama, mestilah menumis ikan ngan bawang merah sehingga naik bau.




Kemudian masukkan sayur petola ngan fucuk kering yang dah direndam tadi.Semuanya dah separuh masak, masukkan suhun ngan sedikit garam.




Kacau sekejap, kemudian bolehlah diangkat.



Beri perhatian kepada rendang kerang ni pulak.



Cili mesin, santan kelapa ngan sedikit kerisik.





Kerang yang dah direbus dan dikopek





Lupa ye, tumis (lengkuas, serai halia, bawang merah bawang putih dimesin.Banyak ikut suka) sampai pecah minyak.Kemudian masuk kan cili mesin tadi




Bila semua tumisan tadi dah pecah minyak, masukkan kerang tadi.Last sekali masukkan santan, daun kunyit. Bubuh garam ngan gula sebagai penambah rasa.




Rendang kerang yang aku nak makan sangat.



Senyum kambing : Ada isteri yang mengandung , mengidam nak makan daging unta.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jangan ikut sangat

Advertisements

Twitter

anak-anak cik ina