Saturday, October 23, 2010

Lepas geram subuh hening

Bersama DJ Abang Jet
Stesyen radio : star FM (0.99) (stesyen baru yang dirasmikan 19//10/2010)
Lepas geram subuh hening


Pemanggil pertama


Abang Jet : Siapa disana
Pemanggil : Saya Salina, dari KL
Abang Jet : Apa yang nak dilepaskan subuh-subuh ni?
Pemanggil : Saya geram sangat Salina nak dimuzikalkan. Salina yang dicetak buat kali pertama pada tahun 1961 , karya Tan Sri A Samad Said adalah novel yang istimewa, asli, penuh konflik dan meruntun jiwa . Saya tak nak keaslian Salina tercemar. Yang penting kat sini , Tan Sri A Samad Said idola saya.
Pemanggil : Semoga ada pihak -pihak yang berkenaan dari Istana kayangan yang tengah mendengar star FM waktu subuh ni.Sabar ye Salina.


Pemanggil Kedua

Abang Jet : Siapa disana
Pemanggil : Maimon dari N.Sembilan
Abang Jet : Apa kes subuh-subuh ni?
Maimon : Saya geram sangat ngan mak mertua saya.Ada ke patut, dia boleh bersengkongkol ngan jiran depan rumah mengutuk saya. Malu sangat saya masa tu, kebetulan saya tengah lalu nak pergi kerja
Abang Jet : Apa yang dia kutuk awak?
Maimon : Semalam , saya ada belikan 2 orang anak saya sotong bergula satu bungkus. Lepas makan, anak saya buang bungkusan sotong tu kat luar tingkap, masa mak mertua saya tengah menyapu halaman rumah, dia ternampak bungkusan sotong tu. Pasal bungkusan sotong tu, dia boleh cakap kat jiran depan rumah, saya kedekut, tangkai jering, semua peribahasa keluar . Saya bukan tak nak belikan dia, saya tak cukup duit. Dia kata lagi , kalau anak dia balik, dia nak pesan 1 lori sotong bergula, nak longgok depan saya.Pasal sotong bergula tu, kita orang jadi musuh sampai sekarang.
Abang Jet : Semoga Maimon tabah mengharungi hidup yang mencabar.



Pemanggil Ketiga


Abang Jet : Siapa di sana
Pemanggil : Majid dari Tanjung Sepat, Banting
Abang Jet : Majid, Apa kes, subuh -subuh lagi nak lepas geram.
Pemanggil : Saya geram sangat dengan surat khabar Berita Ladang, tanpa usul periksa, ladang ayam saya diletakkan kat muka depan akhbar, kononnya ladang saya tu , ladang yang terbabit dengan kes pembunuhan saudagar batu bata dari Nigeria. Sedangkan, pembunuhan tu berlaku kat ladang sebelah. Pasal cerita buruk dalam akhbar tu, Jualan ayam kat ladang saya merundum. Sebelum tu, saya tak tahu pulak ladang ayam saya masuk surat khabar, sehinggalah satu hari , diberitahu sendiri oleh salah seorang pekerja saya.
Abang Jet : Sabar jelah Majid.


Pemanggil keempat

Abang Jet : Siapa di sana?
Pemanggil : Saya Puan Gayah dari Sabah
Abang Jet : Apa yang nak digeramkan Puan Gayah?
Pemanggil : Saya ada tanam pokok mangga kat depan rumah .Buah-buah mangga tu, saya suka sarungkan dengan kertas surat khabar. Saya ni nak lepas geram dengan sipencuri buah mangga ni. Kalau nak curi buah mangga tu, curi sekali sarung dia. Hari tu kisahnya, ada sedara datang, ingatkan nak hidangkan buah mangga. Pergilah kat depan rumah, raba-raba buah mangga dah tak de.kurang ajar betul.Sarungnya tak nak ambik sekali.Buat kecur air liur je.
Abang Jet : Harap-harap pencuri buah mangga kat luar sana mendengar ye.Kalau nak curi mangga, curi sekali sarung dia.





Senyum tapir : Novel Salina aku suka sangat. Novel dia dah hilang dalam simpanan. Aku nak cari lagi, tapi harga dia buat aku terkejut sikit.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jangan ikut sangat

Advertisements

Twitter

anak-anak cik ina