Friday, October 29, 2010

Tak kenal maka tak cinta

Apa khabar semua?Semoga hari jumaat ni menjanjikan hari yang paling bahagia dan ceria buat hidup korang.Topik aku hari ni , berkisar tentang ikan tongkol.Siapa yang tak kenal ikan tongkol , maka tak cinta dengan ikan tongkol , orang nogori panggil ikan kayu, kalau tak percaya sila tanya lisa orang nogori. Kebanyakan orang memang tak sukakan ikan tongkol ni, mungkin sebab isi dia yang sedikit keras, bila dah di goreng atau dimasak kuah. Aku bukanlah peminat tegar ikan tongkol, tapi suka jugaklah. Harganya yang berpatutan , sekilo RM8 tu, yang menambat hati nak beli ikan tu semalam.Ikan tongkol ni selalu aku suka masak sambal cili kering atau cili api. Kalau masak berkuah guna ikan tongkol ni aku tak berapa suka. Ada jugak yang dah kenal tak berapa cinta ngan ikan tongkol ni. Setiap orang berbeza pandangan dan selera.





Ikan tongkol macam ni besar, RM8 tepat-tepat sekilo. Bersihkan perut, potong macam kita potong ikan tengiri tu.





Biasakan mengoreng ikan dalam minyak yang banyak .




Sambal ikan tongkol yang dah siap.Resepi macam kita buat sambal yang lain.Kalau malas nak geledah kat dalam sila ambil kat sini. Tangan simontel ni, kalau tak menyibuk tak sah.




Sayur kobis cina ni bersaiz kecil sedikit , berbanding ngan kobis Cameron. Rasa lebih manis lagi, berbanding yang besar. Kobis ni , pilihan aku setiap kali membeli kobis.





Goreng simple je , guna ikan bilis dan bawang putih.




Senyum Tapir : Aku dah kenal laksa ngan mee kari, kenapa sampai sekarang tak boleh jatuh cinta?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jangan ikut sangat

Advertisements

Twitter

anak-anak cik ina