Monday, December 27, 2010

Bujang Senang




Bersesuaian sangat untuk perempuan ngan lelaki bujang, kat luar sana, kalau ke pasar , beli je isi ayam sekilo RM9. Korang cakap je kat peniaga ayam tu, nak isi ayam , dorang dah stand by, isi ayam siap dibuang tulang. Aku yang tak bujang, pun beli, senang nak masak. Bungkus 2 keping isi ayam, dalam 1 plastik. Bila nak masak, tak payah nak keluarkan semua dari dalam peti ais, keluarkan sebungkus je..

Dengan isi ayam ni, bermacam lauk yang simple, boleh masak. Kalau nak buat sebagai perencah mee, bihun atau nasi goreng pun boleh. Lagi satu isi ayam ni, sesuai kalau nak masak untuk bagi budak-budak makan. Tak payah nak risau tercekik tulang.





Hari minggu tu, keluarkan dari peti ais, sekeping isi ayam. Nak masak sos. Cukup untuk 3 orang makan. 2 orang anak lagi tak balik, sebab sabtu dah datang. Bersihkan dan basuh isi ayam dulu, sebelum dipotong sederhana besar. Lepas tu gaul ngan kicap cair. Bila nak goreng , celup ngan tepung jagung.




Bahannya senang je , bawang besar sebiji, dihiris, 6 tangkai cili kering mesin ngan bawang putih ngan cili sos.




Isi ayam yang dah digoreng tadi.




Masak cam biasa, Tumis cili mesin sampai naik bau, lepas tu masukkan cili sos, tambah air, gula, secubit perasa, ngan garam. Kemudian masukkan hirisan bawang besar. Last sekali, masukkan isi ayam tadi. Mudahkan masakan ni.


Senyum tapir : Kehidupan ni mudah, kalau kita rasa mudah.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jangan ikut sangat

Advertisements

Twitter

anak-anak cik ina