Friday, January 14, 2011

Kisah menyayat hati 2011

Tahun 2011 baru nak bermula, tapi insiden jalan(jam) sesak akibat lori ngan kontena masih berlaku di Westport. Aku tak tahu, bila perkara cam ni dapat ditangani, ngan baik oleh pihak yang berwajib. Mereka patut tahu, kat Wesport ni, tak de alternative jalan lain , sekiranya berlaku kesesakan, terpaksa meredah jalan yang sama.

Minggu ni sahaja, 2 kali berlaku peristiwa jam seumpama ni. Jika kemalangan, masih lagi boleh diterima akal, tapi kesesakan ni, berpunca dari pemandu lori yg membawa barang seperti besi atau kertas, tak mengikat atau menutup lori mereka dengan rapi. Barang yang mereka bawa beterabur diatas jalan raya.. Hal kontena dibawa ngan laju sehingga hilang kawalan, kemudian terbabas melanggar divider hingga menyebabkan kesesakan pun perkara biasa kat Westport ni. Apa ade hal, kata mereka, kejar trip, dapat duit , lagi penting dari fikirkan nyawa orang lain dan perkara kesesakan jalanraya ni. Duit kalau ko cari banyak mana pun, tak boleh cukup, kalau kau tak tahu mengurus duit.

Dah jatuh satu hal, masuk bab yang tukang kutip atau tukang alih, ambil masa berjam-jam nak sampai kat tempat kejadian pun satu hal . Bila benda cam ni, lambat ditangani, itu yang menyebabkan kesesakan lalu lintas hingga berjam-jam lamanya. Awat cek, dah dapat report duk tidur lagi ke? atau buat susu anak.

Semenjak aku berpindah office kat Westport, kalau dihitung , kerap kali gak aku sampai rumah sekitar jam 8 -10 malam. Sedangkan kalau jalan normal(tak jam) aku boleh sampai sekitar pukul 6 petang.




gambar diambil petang semalam,waktu perjalanan balik ke Port Klang.




Polis Westport ni, tak tahu apa kerja mereka. Apa yang aku nampak , dorang suka nak tiup wisel . Dammmmm tak berbaloi langsung, kesesakan akibat lori rosak.










Bila kesesakan dah settel, kawan aku nak mengambil jalan belah kiri, tiba-tiba nampak polis port menunjukkan isyarat tangan jangan membelok ke situ. Laluan tutup. Nampak tak kat dalam gambar tu, ada kren ngan lori, Lori tu yang buat besi terpakai, jatuh berteraburan di atas jalan raya. Salah satu sebabnya , lori tak ditutup atau diikat ngan rapi.. Ada jugak lori , yang membawa lebih muatan dari had yang dibenarkan.

Apa pihak yang berwajib patut buat, untuk menangani benda-benda macam ni dari berlaku? Yang kerap aku nampak, banyak lori terdampar di bahu jalan kat westport ni,, bila mereka dengar ada pihak berwajib sedang menjalankan pemeriksaan terhadap kenderaan tak jauh dari situ. Spy mana yang beritahu mereka pun aku tak tahu.

Pemandu lori atau kontena buat onar, yang jadi mangsa penguna jalan raya yang lain. Tak nampak lagi , undang-undang yang pihak berwajib buat, meninggalkan kesan dramatik kat hati mereka. Setiap kenderaan berat yang lalu, aku nampak kat belakang ,ada amran keras kononnya ditujukan kepada diri sendiri. Bila dorang bawak laju, kita boleh sms atau call nombor yang tertera. Kawan cakap, pernah call, asyik dengar robot je cakap. Aku tengok kat Malaysia ni, banyak yang tukang buat undang-undang,, tapi yang tukang buat tu nak laksanakan hukuman cam hampehh sikit. Apasal undang-undang tu nak buat geli-geli je ke?




Kesesakan diwaktu pagi, akibat trak yang bawa kereta baru tu, rosak di jambatan westport.






hantu, kalau bawak kereta mesti mengilaikan.

Senyum tapir : Dah tiba masanya pihak yang berwajib tu mengenakan hukuman yang berat ketas pemandu yang tak senonoh ni. Setakat denda , apa barang. makcik dah bosan lah.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jangan ikut sangat

Advertisements

Twitter

anak-anak cik ina