Thursday, February 24, 2011

Jawab komen

Selamat bertemu kembali........ Sebelum aku bercerita ngan lebih serius lagi, dipersila kenalkan rakan blogger dibawah ni.....




Ita yang sentiasa cute



Pembaris yang sentiasa menulis ngan lurus


2 rakan blogger ni dah lama aku kenal dalam dunia blog. Mereka ni selalu gak mengomen dientry aku. Oleh kerana dorang ni, timbul dalam kepala aku, nak buat cerita pasal kategori manusia dari pandangan peribadi sendiri. Aku ulang semula dari pandangan peribadi sendiri.


Izinkan aku jawab komen dorang dulu

1) ita cutevirus,

akak ni pemalu bila first time berjumpa ngan orang yang belum kenal. Bila dah berkenal dan bermesra , akak terus jadi peramah.

2) Pembaris

Betul. Orang pendiam tak semestinya pemalu. Orang pemalu pulak tak semestinya pendiam. cantik, cenderamata dari kawan.


Manusia dalam dunia ni banyak kategori sifat, berikut adalah sifat-sifat manusia yang pernah aku jumpa samada dah kenal lama atau sekejap. Tak kiralah yang aku jumpa kat rumah, tempat kerja atau kat sekolah dulu.


1) Kat sekolah menengah , aku pernah sekelas dan duduk sebelah ngan seorang budak perempuan yang bernama Siti Amanah Benu. Nama dia melekat dalam otak aku sampai sekarang. sebab apa?First time dalam hidup aku jumpa orang ada sifat pemalu dan pendiam sekali gus. Seriyes memang susah nak berkomunikasi ngan dia. Kalau dalam kelas bila tak de cikgu dia akan duduk kat tempat dia je , tak bercakap sepatah apa pun, bila ko tanya dia bercakap perlahan sesangat sambil merenung kasut sendiri.Memang susah sangat nak dengar suara dia dalam masa sehari. Aku tak kisah pun sifat orang cam ni, janji dia tak sombong.


2)Kat tempat kerja plak, aku jumpa seorang perempuan yang memang lemah lembut, nak kata pendiam tapi ngan sesetengah orang dia boleh jadik peramah plak. Kalau dia bercakap, suara pun kadang-kadang tak kedengaran. Aku tak pernah dengar dari mulut dia , terpacul ayat yang kesat dan maki hamun orang. Ada tetapi, kalau dia bercakap ngan suami dalam telefon, bercakap ngan suara kasar dan garang pulak.pelik


3)Dalam entry aku kat sini, rasa nak jawab komen seorang pengomen, nama aku lupa, tapi aku ingat komen dia pasal budak yang aku cerita tu. Budak perempuan sombong yang aku cerita tu bukan pemalu. Aku tengok elok je dia cakap ngan sesetengah orang. Mungkin dia nak cakap ngan orang yang setaraf ngan dia. Akal aku boleh terima lagi, kalau orang susah nak bercakap ngan orang lain sebab dia memang pemalu.


4) Pernah aku jumpa pulak, orang yang terlebih peramah.Masa kejadian ni waktu petang kat ofis. Ikuti perbualan aku ngan budak perempuan tu.

Aku nampak dari luar dia berkeliaran cam tunggu seseorang, aku pun tanya

Aku : Dik, nak cari siapa?

Budak perempuan : Saya baru habis interview ngan Ms .*&^

Aku : Ko interview jawatan apa?

Budak perempuan : Saya minta Admin *&^%$# , saya berkelulusan ijazah dari Universiti Bla Bla Bla Bla Bla Bla Bla

Aku : Senyum .ye ke(selepas dengar dia punya penerangan panjang lebar tentang segala sijil tok nenek dia)

itulah dinamakan peramah tak bertempat. Ko lulus ijazah ke diploma ke, tak payahlah nak cakap ngan aku, sebab bukan aku yang tukang interview.


5) Ada perempuan ni pulak memang pendiam, kalau orang tak tanya memang dia tak bercakap. Pelik pulak, sesekali bercakap boleh menyindir orang. Sesekali bergurau boleh menikam jantung kalbu. Kategori cam ni , susah kita nak terima gurauan dan sindiran dia. Hati kita cepat terasa plak, kalau orang yang dah biasa bergurau dan menyindir kita, tak delah terasa hati sangat. Kategori pendiam cam ni, tiba-tiba nak menyampuk, meletup je nak menyindir orang. Peliklah cam tak kena.


6) Perempuan ni kerja kat tempat aku, sah dia memang pendiam dan pemalu, tapi kalau ko bersembang dia okey je. Sekali ko dah bersembang, berani dia nak say hai kat ko bila terserempak. Aku suka , sebab dia bercakap bila perlu. Tak delah pulak dia kategori cam no 5, tiba-tiba nak membantai dan menyindir orang.


Last tapi belum yang terakhir, mestilah tentang aku. Senang je aku ni. Mula-mula memang pemalu, dah kenal boleh jadi peramah.Aku ni kalau cakap ngan kawan memang guna bahasa kasar. Terserlah lagi kekasaran aku masa jawab telefon. Dah tabiat semulajadi kot, aku memang tak suka kalau sipenelefon nak tanya aku siapa. Memang hampeh aku tak akan cakap. Senang je ko telefon orang, sah sah memang ko dah tahu ngan siapa ko nak telefon.Kalau tanya lagi masuk 3 kali, memang sah kena dengar gagang telefon kena hempas. Kategori cam aku tak boleh jadi penyambut telefon atau tetamu kot.

Terserlah kesopanan kesantunan tutur kata aku bila bercakap ngan family sendiri atau warga emas. Tengok warga emaslah, kalau perangai miang keladi.jangan harap.. Dah semula jadi kot.

Akhir sekali mestilah sifat orang yang aku tak suka, semestinya kategori sombong, cakap pun ngan orang tertentu, pendiam yang nampak cam tak nak berbual ngan orang, tiba-tiba menyampuk, menyindir, mencelah perbualan orang pulak.sah dalam hati aku, eeeeeeee tak sesuailah dia ni. Rupanya baru aku tahu, ada gak kategori pendiam tapi pasang telinga.boleh gitu.



Senyum tapir : Korang kategori cam mana atau kategori yang tak berapa nak berkenan?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jangan ikut sangat

Advertisements

Twitter

anak-anak cik ina