Saturday, February 26, 2011

Jom, nak ikut?

Selamat berhujung minggu bersama berjimba-jimba ngan family. Berjimbalah sangat.

Nota buat anak ku (dia selalu bukak blog aku, tak payah call, nanti dia nampaklah message ni) :-

SiA ko tak nak tengok adik Firdaus ke? Dia batuk dan selsema. Hari ni temankan mak, sunyilah.Mak, mungkin masak ikan masak sos.





Jom nak ikut, pergi mana? pergi jamban ke , bagi ayam makan. Aku memang suka sangat , sebelum pergi jamban, mesti tanya kawan.Dorang biasalah pantang cakap jom je , mesti ingat nak makan angin.


Jom lagi satu, layan bubur nasi + ikan untuk budak montel yang sedang batuk.





1)Daun saderi dimayang
2)Halia potong besar ( ada hikmahnya, biar pun potong besar nampak cam brutal solo, tapi kalau orang yang tak suka makan halia, bisa memilih. Cuba kalau dimayang halus nak pilih cam mana?betul tak.
3)Bawang bombay sebijik, dihiris.



Isi ikan , ingredients paling penting, kalau suka boleh tukar ayam tanpa kulit.




Masak bubur nasi tanpa garam, lepas tu tutupkan api dan ketepikan. Kalau korang nak letak garam boleh je. Rumah aku ni , ada orang yang tak boleh nampak dan rasa garam, dia boleh jadi histeria.




Tumis bawang ngan halia tadi , dalam minyak yang seciput sampai naik bau. Masukkan isi ikan, kacau sekejap. Kemudian masuk kan semua ni dalam bubur nasi yang diketepikan tadi.





Hidupkan api bubur nasi , masakkan sekejap lagi, last , masukkan daun saderi yang dimayang halus..okey , siap.




Bubur nasi yang tawar ni, selalu masa tengah makan , suami aku baru letak sikit kicap cair.

Satu untuk firdaus bawa ke Tadika, satu lagi mestilah untuk bekal aku ketempat kerja.

Malam aku tanya Firdaus :-

Aku : Firdaus , tadi makan bubur kat sekolah, ada kawan minta tak.

Firdaus : Ada , Fauzana.sibuk

Aku : Kenapa tak kasi?

Firdaus : Tak nak, sikit je. Dia cakap tak sedap, kenapa nak minta kat Firdaus.

Aku : Tak baik , cakap ngan kawan cam tu.

Firdaus : hari tu di cucuk tangan Firdaus ngan pensil.

Pelik, kejadian lama pun nak ingat lagi. Budak-budak suka nak ingat benda yang lepas. Jangan nak buat main-main ngan budak-budak. Kalau dah pukul anak kita, baik cepat minta maaf, kalau tidak dia ingat . Suami aku , kalau dah debik Firdaus , cepat dia minta maaf. Kalau tidak dia ingat , bila dah minta maaf , baru boleh lupa.

Okeylah cikgu nak berehat..........
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jangan ikut sangat

Advertisements

Twitter

anak-anak cik ina