Friday, February 18, 2011

Serabut macam -macam jenis

Dulu aku tak guna perkataan serabut ni, itu pun anak perempuan yang ajar. Serabut tu macam tak tentu arah kot. Aku ni jarang serabut, kecuali kalau tengok rumah bersepah atau anak buat sepah ke atau orang buat aku serabut. Contoh , exec aku suruh buat planner cepat, takut harga barang naik, sedangkan aku tahu benda tu tak urgent sangat, sebab aku yang handle stock ngan monthly usage dia. Aku nak puaskan hati dia, buat planner satu barang dulu, ambik kau, sekali stock dah cukup sampai bulan 6, ko nak beli apa lagi. Kalau barang by sea ialah ko kena cover cepat, kalau local, apa hal nak serabut beli cepat. Saja tu nak buat aku serabut.itu bab kerja.

Aku saja nak bagi nasihat, jangan serabut tak tentu hala, nanti penyakit darah tinggi atau jantung tak de, jadi ada. Contohnya pagi tadi, makcik ni serabut sangat, nampak aku terus masuk tak jadi sidai kain. Dah banyak kali aku nampak, dia paling muka kalau terserempak ngan aku. Jenis aku buat bodoh je. What to do, kalau orang tak nak tegurkan. Dulu dia okey je ngan aku. Kebetulan rumah makcik jual nasi lemak sebelah ngan rumah makcik tu, masa aku tengah beli nasi lemak, dia tanya, "hari tu ko tak pergi kenduri khatam Al Quran cucu makcik sebelah ke? "ooooo sebab tu muka muncung sedepa, sebab aku tak pergi rumah dia ke?"Aku terus jalan , malas nak layan, pasal tak pergi kenduri dia pun boleh buat kita musuh cam tu. Lantak ko lah serabut sorang-sorang, dah lah dia ada penyakit darah tinggi, esok terus sakit jantung, duk pikir hal yang tak sepatutnya.Tak kan orang tak dapat datang kenduri ko, nak tunjuk sebab kenapa tak datang. Orang datang ke tak datang, ko tak rugi apa-apa pun, majlis ko jalan gak, untung apa, lauk ko tak luak.itu bab makcik serabut.

Ada orang dia boleh serabut gak, kalau nampak orang lain lebih. Contoh dia naik motor, orang naik kereta dia serabut gak. Itulah namanya serabut tak tentu pasal. Kalau dah tak mampu jangan nak serabutkan diri. Tengok cam aku , naik je motor, kalau hujan, pakai je baju hujan. Dulu masa pregnant 6 bulan, tak de kenderaan nak pergi kerja, aku naik je basikal, ada orang serabut kalau naik basikal malu kononnya. Lagi aku pelik orang ada kereta , dia serabut tengok aku naik motor. itu nak namakan apa tu? serabut plus apa?Kadang-kadang aku pelik, dalam dunia ni, manusia suka malu bila buat benda yang baik.Kalau buat jahat tak pulak malu.

Ada satu bab lagi, budak ni ada kereta, dia serabut gak tak tahu nak letak anak kecik dia kat mana. Aku dengar pun serabut , bila dia merungut. Apa lagi aku soundlah, "ko tu nasib baik ada kereta, aku dulu beranak setahun satu kereta pun tak de, sorang dukung, sorang lagi sorong, kalau ko dalam keadaan cam tu, tak tahu cam mana ko".

Ada pulak yang suka bawak masalah kat rumah sampai kat opis, itu yang serabut tu. Bila kat opis, kawan jadi mangsa. Nak discus pasal kerja pun susah, habis member dah serabut.Cubalah kalau ada masalah kat rumah jangan bawak sampai opis. Kalau nak gaduh balik opis sambung balik.

Ada lagi satu, bila jiran tak jemput kenduri kahwin pun dia nak serabut. Sibuk risau sangat, nak tercari-cari sebab apa orang tu jemput dia. Kena pada aku lantak ko lah nak jemput ke tak nak jemput. Kalau tak nak jemput lagi bagus, tak payah duit aku nak keluar. Apasal banyak orang suka sangat susah hati kalau orang tak jemput dia kenduri?

Hari tu masa pergi beli nasi lemak makcik tu tanya"Ina ko tak pergi kenduri rumah belakang ye." aku jawab"tak, kenapa?. "ko ni Na tak baik tau, nanti anak perempuan ko kahwin, sapa nak tolong ko". Aku smash"akak, anak kita dah cakap, dia kahwin kat hotel, tak payah nak gotong royong ni, lagi satu saya pesan, kalau nak kahwin, kalau boleh pilih orang berada sikit, senang tak payah panggil orang kampung". Padan muka ko, sekarang sapa yang sakit jantung ngan serabut, suka sangat nak hentam orang. Aku punya cakap , memang suka nak bagi akak atau makcik dapat sakit jantung. Suka sangat nak cakap cam tu. Selama ni ko tolong orang kampung, ko nak balasan ke. Kalau orang tak tolong ko, esok anak orang kenduri, ko nak boikot. Lagi satu jenis dorang suka boikot kalau penghuni rumah tu tak pergi surau atau masjid. Kononya orang yang pergi surau atau masjid je sembahyang kot.




Senyum tapir : oleh itu dari sekarang jangan nak serabutkan diri pasal orang lain. Adalah lebih jaga keluarga sendiri atau binatang ternakan lagi dapat feadah.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jangan ikut sangat

Advertisements

Twitter

anak-anak cik ina