Wednesday, July 27, 2011

mak tiri bawang merah

Salam hari rabu..............



Sepatutnya entry ni cite kat blog kat lagi satu, tapi tak pelah kat sana tengah buat review pasal Massimo.

Entry ni cam menjawab soalan orang ramai(nampak disitu kebajetan femes dan popular) cam mana aku ajar anak suka makan sayur?,kenapa pipi firdaus gebu dan temban, waima semuanya yang berkaitan ngan permakanan anak- anak aku.

Aku adalah seperti mak tiri bawang merah versi melayu, bila bab suruh anak makan sayur dan buah-buahan. Kah kah aku paksa dorang makan sayur dari umur dorang 6 bulan ke atas. Memang tak de nestum-nestum ni. Masa dorang baby aku buat bubur nasi blend ngan bayam, carrot atau brocoli campur isi ikan , ikan bilis, atau ayam.Hari -hari dorang kena adap bubur blend tu.Dorang dah lali.

Dah umur 2 tahun ke atas gigi pun dah tumbuh penuh, aku sumbat makan nasi ngan sayur plak, kalau dorang tak nak makan nasiblah, tak payah bagi makan. zalimkan. Jajan jangan harap, beli roti je boleh.Buah- buahan mesti kena makan, tak kiralah epal, pisang , anggur atau lai



no jajan-jajan, sesekali boleh, itupun kalau mak teringin nak makan. Aku selalu standby buah epal atau lai kat atas meja, nanti pandailah dorang cuci kemudian makan. ni cerita malam tadi , Firdaus tak nak makan nasi , dia bantai makan 2 biji epal merah.






Makan epal sambil layan cite shaziey sam ngan lisa, tajuk filem aku lupa plak.









Labuhkan pipi dia.



Aku suka je ambik gambar sipipi tembam ni, sampai dia naik rimas.

Jom layan tip tuk budak suka lebih sayur selain dari kena jadi mak tiri bawang merah.



Bubur nasi ngan ikan + carrot adalah peberet Firdaus. Setiap kali ke rumah pengasuh aku bekalkan 2 mangkuk bubur nasi cam kat atas.



Kalau buat nasi goreng mesti aku campur sayur. Buat masa ni dia belum pandai suruh aku ketepikan. Cuba kalau berani, aku jengil je mata cam panahan nenek bertha .zalimkan.



Kailan goreng peberet anak-anak.




Buat bihun sup pun aku celur sawi , paksa dorang makan.



Daun keledek ni aku goreng semalam, habis Firdaus meratah.



Masak Maggi pun harus ada sayur.

Kalau korang rasa sanggup jadi mak tiri bawang merah, okeylah.Hidup dorang dari kecik sampai besar dah biasa ngan sayur, lama-lama dorang sendiri boleh terima. Yuyi sampai sekarang teringat-ingat kezaliman aku suka buang gula-gula ngan jajan dia. Sampai dorang besar ni, nampak je dorang tak ambik sayur , aku tegur. Dorang takut, cepat-cepat ambik, tak nak aku bebel.

Begitulah cerita Hikayat mak tiri bawang merah yang zalim.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jangan ikut sangat

Advertisements

Twitter

anak-anak cik ina