Monday, August 1, 2011

dessert dari buah oren

Salam hari senin...................


Semalam duk mengodek-godek buat dessert, petang ni boleh buat buka puasa. Malas nak cari kueh kat pasar ramadhan. Apa yang penting, boleh jimat.

Kebetulan hari tu ada beli buah oren,



Beli sebungkus RM6.00 ada 6 biji, macam-macam boleh buat.


Kalau sesiapa yang tak de bekas cam ni, tuang dalam cawan pun boleh.Resepi redah je. Masak air 60ml, campur gula (ikut suka korang, sapa yang suka manis boleh bubuh lebih gula), bubuh serbuk agar-agar 3 sudu, kalau suka boleh bubuh susu sejat, tapi yang ni aku tak bubuh, kemudian bubuh perahan jus dari 2 biji oren, tanpa guna perasa tiruan ye. Angkat dan tuang dalam bekas , bubuh hirisan limau dalam dessert tu. Banyaknya hirisan ikut suka.


Dah sejuk , lepas tu boleh simpan dalam fridge. Petang nanti boleh buat berbuka puasa. senangkan

Lepas tu layan kek oren plak

Terima kasih pada Majalah Seri Dewi & Keluarga Ogos 2011


Wajib ada parutan buah oren(tambahan sendiri) , serta perahan 2 biji buah oren

Resepinya
1)150gm tepung gandum
2)150gm majerin/butter
3)100 gm gula castor-(resepi asal 150gm)
4)1 tsp baking powder
5)2 butir telur
6)2 bji oren ambik jusnya.

Cara membuatnya

Putar majerin ngan gula castor hingga kembang, masukkan telur sedikit demi sedikit, kemudian putar lagi.Seterusnya satukan tepung gandum ngan baking powder.Selepas itu masukkan ke dalam adunan. Kaup dan balikkan ngan senduk.Akhir sekali masukkan parutan kulit oren dan perahan oren, Gaul sebati.Lengserkan tin pembakar .



Masukkan adunan dalam oven bakar 30-40 minit. Siap.




Kek oren ni aku suka simpan dalam esbok. Lagi sejuk lagi sedap.




Kek oren ni Firdaus suka sangat makan. Nampak tak gelak sakan sampai tak henggat dalam mulut terselit kek.




Insyaallah, jumpa lagi , kalau panjang umur.



SELAMAT MENJALANI IBADAH PUASA. BERBELANJA NGAN BERHEMAH.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jangan ikut sangat

Advertisements

Twitter

anak-anak cik ina