Tuesday, August 16, 2011

peristiwa disubuh hari -bukan siri bercakap ngan jin.

Salam ramadhan ..................

Subuh hari tu, masa aku tengah sibuk masak kat dapur , nampak firdaus bukak tudung saji , tutup balik, lepas tu buat muncung sedepa. Masa tu dalam tudung saji memang tak de makanan. Dia datang ngendeng kat aku plak. Aku tanya "kenapa ngan ko"? Dengan muka sedih yang amat "laparlah mak".

Geram padan ngan muka dia , tidur lambat semenjak dua menjak ni, 1 pagi baru nak tidur , bangun cepat, lepas tu petang tertidur depan tv sampai kat subuh.Mana tak lapar? Saja je aku buat dia geram, kalau nak cepat makan tolong siang sayur. Amboi laju dia pisahkan kailan dari batang.



Muka cian sambil siang kailan.



cuci kailan dan tuskan.



ikan masin jeruk tenggiri potong isi.



3 ulas bawang putih dihiris.



Tumis bahan hirisan ngan ikan masin sampai naik bau dan kekuningan. Kemudian buh sayur , kacau sebentar hingga batang kailan lembut. Jangan buh garam, kalau suka buh sikit air.



jeng jeng kailan goreng ikan masin lagi.



Cam syok plak nengok ikan selar goreng ni. Budak montel tuk ulang dua tiga kali nengok aku goreng ikan. almaklumlah dah kelaparan.



Resepi ikan kicap melayu boleh ambik kat sini ngan sini. Kalau cina punya style ikan goreng kicap lain sikit, dorang guna kicap pekat , hirisan bawang putih ngan sedikit cili api.



Lega Firdaus dapat makan lepas jenuh menunggu.


Sekarang kalau ada makanan yang dah basi aku kena keluarkan dari tudung saji cepat-cepat takut firdaus rembat. Budak-budak mana dia tahukan. Sekarang ni dia suka tengok cite sampai tengah malam, kalau perut lapau ada je makanan dia ambik dalam tudung saji .Hari tu aku tekejut , kat atas meja ada 2 ketul ikan dah tinggal tulang. Sapa lagi kalau bukan keja firdaus.


Jangan marah ye dah masuk tengahari ni aku tepek gambar makanan lagi, bagus tau boleh kita belajar bersabar lebih sikit.kah kha kah



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jangan ikut sangat

Advertisements

Twitter

anak-anak cik ina