Friday, September 16, 2011

Aku dah bersara


Selamat memperingati hari pembentukan Malaysia 16/9/1963 - 16/9/2011, semoga Negara Malaysia dilindungi dari segala anasir-anasir jahat. Moga bangsa melayu dan umat Islam bersatu dan bersepakat dalam apa jua tindakan yang dibuat.

Tiba-tiba je semangat patriotik merasuk dalam badan. Dah lama aku bersara dari arena politik, dan tak nak melompat mana-mana parti.Arwah ayah pun orang yang aktif dalam politik, cuma disaat-saat akhir dia keluar sebab kecewa ngan politik sekarang. Dia selalu nasihatkan aku  kalau nak jadi pejuang sebenar tak boleh melompat parti. Aku akur ngan kata-kata dia, sampai sekarang aku tak pernah lompat  parti dan tak akan sokong mana-mana parti. Dulu bangsa melayu berjuang nak menuntut kemerdekaan, tak de pejuang yang kejar pangkat mahupun wang ringgit kalau ada pun segelintir je.

Aku rindu nak dengar ceramah arwah Datuk Ishak Baharom mufti Selangor kat surau yang dah roboh tu, aku rindu masa -masa ngan Datuk Shahrizat Jalil, semua tu dah jadi kenang-kenangan, aku dah tinggalkan kerana :

1)aku keras kepala
2)aku tak boleh cakap benda yang salah tak salah
3)aku tak suka nak sokong orang membabi buta
4)aku tak boleh ampu dan bodek orang
5)aku tak nak hilang identiti sendiri


Maaf tak boleh cerita lebih-lebih hal politik, tetiba je tekak rasa mual, loya , nak muntah dan segala-galanya yang berkaitan.Lebih baik aku cerita pasal family dan masak -masak yang sentiasa buat aku bersemangat nak meneruskan sisa-sisa  hidup sementara Allah SWT sudi menyayangi dan sentiasa ada di masa aku memerlukan bantuan dan kasih sayang. Terima kasih Allah SWT, I love u very much and forever.

Berbalik pada cerita-cerita yang dah kerap aku cerita kat sini, pasal anak. Anak-anak dan suami sering jadi pengubat duka lara dalam hidup aku.

Malam semlam lepas balik ofis, aku terus singgah kat pasar malam kawasan rumah. Cadangnya nak beli cd hantu bonceng tapi hampehh bila Firdaus nak beli cd kartun bercampur. Terpaksalah akur ngan kesukaan dia terhadap cd kartun. Sapa tak risau tak lama lagi dia nak masuk sekolah darjah satu tapi masih nak berfoya -foya nak tengok cd.

Tengok cd yang dia beli ,hati berbunga-bunga sebabnya dari cd tu dia dapat banyak belajar bahasa english. Dia suka ikut dan praktikkan bahasa english kat rumah. Bagus gak berbaloi walaupun reganya RM12.

Biasalah tak sahkan kalau dah cerita tak de selingan gambar.


Sampai je tempat tu terus tangkap cd peberet dia.


Tengah membelek-belek cd yang berkenan di hati.


Puas hati dapat cd kesukaan.


Ada 6 cerita dalam satu cd


Bagus cd ni subtitlenya bahasa english



Layan makan nasi briani sambil tengok cd.Tak habis makan simpan separuh sambung makan tengah malam. boleh gitu





Jumpa lagi, selamat menghabiskan hujung minggu bersama familty tercinta. Isikan waktu terluang dengan membuat perkara-perkara yang berfeadah.








Mulut tak de insuran : Ada ke patut di suruh sokong calon tu tanpa kita kenal rupa dan tahu latar belakang .
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jangan ikut sangat

Advertisements

Twitter

anak-anak cik ina