Wednesday, September 7, 2011

Masak paling terror

Salam lebaran...........................

Panasnya cuaca sekarang ni, malam tidur mesti nak terjaga-jaga. Aku je panas , Firdaus ngan suami tak de perasaan pun. Heranlah dorang berdua ni boleh tidur lena ngan berbaju cam nak gi opis terutama suami aku siap berseluar jeans ngan t-shirt berkolar. lemaslah.Perempuan panas cam mana pun kenalah berbaju.

Semalam cari tempe sebab nak buat tempe goreng cili cam hari tu, tapi kali ni suami beli sampai 5 ketul. Oleh kerana dia nak makan sangat tempe goreng cili, dia kenalah makan maggi je semalam. Statement yang tak boleh belah , suami puji aku pandai masak maggi. Nak terbahak -bahak dalam hati "masak lain tak pandai ke"?

Jom layan resepi maggi kari...............apasal nak ketawa? masak maggi pun ada yang tak tahu tau, lebih lagi yang nak buat maggi lebih dari sebungkus. Dari Mesej inbox ramai pembaca yang mengadu tak pandai agak nak letak air banyak mana bila masak lebih dari sebungkus. Dorang ada gak tanya, boleh tak buat mee segera goreng guna mee segera yang biasa. Selalukan mee segera goreng kat bungkusannya tertulis mee segera goreng.Nampakkan aku bajet femes cam Jafar on.


Jom ahh layan cara paling senang nak goreng mee segera. Mee segera goreng ni guna maggi kari.




3 biji bawang merah hiris, cili besar sebiji hiris ngan sedikit ikan bilis,2 biji telur dan sedikit sawi .



Celur mee segera dalam air panas sampai kembang angkat terus cucurkan sebentar bawah air sejuk. Gaulkan terus perencah kari hingga sekata ngan mee tadi dan ketepikan. Dalam kuali tumis bawang hiris sampai naik bau, kemudian masukkan ikan bilis, cili besar . Pecahkan telur, biar 3-4 saat, masukkan sawi diikuti mee tadi. Kacau sekata kemudian angkat hidangkan ngan semangkuk kecik hirisan cili api yang dibubuh kicap cair.



Jeng jeng maggi kari goreng makan panas panas sodap.

Jom layan maggi kari rebus masak malam tadi...............



2 biji bawang merah hiris, sedikit ikan bilis dan sayur.



3 bungkus maggi kari ngan 3 biji telur. Selebihnya korang tahu kan cam mana nak buat. Kalau buat lebih dari sebungkus , sukatan air gunakan mangkuk yang biasa korang pakai tuk buat sebungkus maggi. contohnya kalau buat 3 bungkus, korang masukkan 3 mangkuk air guna mangkuk yang serupa .



Sedapkan.



Makanan malam tadi gak jagung rebus sedap, sekarang ni dah habis Firdaus kasi habis.



Budak nakal tengah makan maggi.



Lepas maggi jagung plak.



Mandi salin baju tolong aku basuh pinggan, kata nak makan tempe goreng, haruslah buat keja rumahkan.



Jumlah 5 ketul maksudnya RM5



Habuan basuh pinggan, tak sabar nak tunggu sejuk.



Lenkali time raya tukar conflake madu ngan tempe goreng cili boleh. Sapa yang tak suka tempe mesti nak hentak atau sepak kepala aku sekarang ni.


Okeylah nak gi makan, jumpa lagi ye.................
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jangan ikut sangat

Advertisements

Twitter

anak-anak cik ina