Wednesday, September 14, 2011

Mee goreng mencongkam jiwa

Salam lebaran..........................

Sedapkan mee goreng mengcongkam jiwa.Bila masuk blog ni kena banyak sabar ngan tajuk yang tak de kena mengena ngan jalan cerita. Kalau boleh sabar maksudnya dah jadi geng gagak rimba. ekekek. Asyik ke hulu ke hilir tak sedar dah masuk 16 syawal. Masa berlalu begitu pantas, hampir tak terkejar dibuatnya.Hari jumaat ni cuti seronok sangat dapat meluruskan pinggang kat rumah.

Semenjak dua menjak ni cam boring bila  kat opis,sampah pun tak banyak nak sapu, asyik relax je otak pun naik beku. Semoga hari ni jadi hari terbaek dan tersabar buat aku dan korang semua. Insyallah.Takut ngan diri sendiri kalau dah marah nanti bawak sampai ke petang asyik marah je. Bukan marah sesuka hati adalah penyebabnya.

Pagi semalam kemarahan 1 berpunca dari kat sini, kedua waktu tengahari, bila aci sampah senior suruh aku marah seorang lagi aci sebab lepak kat opis kawan.Dia dua orang bermusuhan aku plak jadi mangsa. Apalagi aku marah kaw kaw ngan dia. Dah lah satu bangsa , keja pun sama boleh plak dibantainya bergaduh ngan berdengki sesama sendiri.Rasa aku nak hantuk kepala dorang jam tu gak.

Naik ke petang plak, marah lagi kali ni sebab benggang ngan sorang mamat boroi ni . Ada ke patut, minta tolong aku buat keja, suruh plak aku naik atas jumpa dia. binawe ke tak binawe tu. cam ni punya orang pun ada.Lantak ko lah, aku bolayan.

Balik keja plak satu hal, ingatkan malas masak , nak beli mee goreng kat akak tu je sebab pagi dah masak nasi , goreng kacang ngan sambal telur. Akak tu jual kat depan rumah je kat area kawasan kampung .Minggu lepas suami pegi tutup lagi, akak tu janji nak bukak hari senin.

Berkobar-kobar petang semalam nak beli mee goreng, dia bantai plak cakap hari sabtu baru bukak. Kalau cakap orang melayu pemalas nanti marah plak, bayangkan dah hampir 1/2 bulan cuti raya. Aku senyum dalam hati tak tahu nak cakap dia punya sumpah seranah , nasib baik orang kampung kalau kawan ofis mahu aku suruh dia tutup kedai.Dah tutup jawabnya ke kedai runcit beli mee, goreng sendiri.........



Ni baru boleh nyanyi lagu Fran kerna terpaksa beli bahan -bahan nak goreng mee, kehabisan RM6.okeylah tu.



Sila abaikan fish ball yang  besar  kalau makan boleh tercekik.

Resepinya ambik kat sini ye.Bezanya yang ni buh fish ball je.




pagi tadi bawak tuk kak limah, aku   baru nak belajar makan cucur bawang ngan kuah kacang,



Kak limah tersenyum simpul dapat makan cucur bawang, aku cuba nak belajar dari dia erti kesabaran sebenar. kah kah kah. Entah kali ke berapa aci siput sedut menganggu, dia boleh sabar sambil tersenyum simpul.


Jumpa lagi dengan harapan tak de lagi manusia brengset yang suka nak ganggu hidup aku.

Jangan ikut sangat

Advertisements

anak-anak cik ina