Monday, September 5, 2011

Resepi pilihan berbuka puasa-Tempe goreng cili

Salam lebaran...............

Pejam celik pejam celik dah 7 syawal. Cam mana sambutan raya korang, mesti best.Biasalah kalau dapat bercuti ngan keluarga tersayang semua orang happykan.

Semalam aku memang sibuk sikit sebab ada orang datang , masak rendang ayam ngan nasi himpit lagi sebab masak masa raya tu dah habis. Dah terbiasa , walaupun dah seminggu raya kalau keluarga terdekat datang aku hidangkan makanan berat cam nasi himpit , kuah kacang ngan rendang ayam.

Masa suami belikan barang tuk masak rendang ayam, aku tengok dia beli sekali tempe. Aku dah agak mesti dia nak makan tempe goreng cili yang selalu makan masa bulan puasa. Tempe goreng cili yang dia makan tu bukan aku yang buat , beli kat bazar ramadhan area rumah yuyi.

Suami aku tak suruh pun, tapi paham-paham sendirilah kan. Cian plak mana nak cari masa raya ni tempe goreng cili, gigihlah semalam aku.Jom layan resepi tempe goreng cili versi aku ni boleh tahan lama dan kurang minyak.

Beli tempe yang dalam plastik senang nak hiris nipis.



Hiris nipis masuk dalam tapis gaul ngan garam. Jangan ramas ye masa gaul garam tu, takut pecah.



Hiris nipis cam ni.



Ikan bilis buat syarat semangkuk kecik.



cili kering 10 tangkai, seulas bawang putih , 4 biji bawang merah dikisar kering.



Goreng tempe dulu kemudian diikuti ngan ikan bilis dalam minyak banyak dan panas.



Angkat tempe dan ikan bilis goreng , sejukkan.







Tumis bahan kisar guna api sederhana hingga pecah minyak.Kalau kering sangat buh sedikit air.Buh asam keping, gula, sedikit garam ngan perasa. Masa menumis buh lebih minyak , sebelum masukkan tempe ngan ikan bilis goreng aku buang lebihan minyak tu supaya tahan lama. Nak bagi lebih tahan lama , buh lebih gula. Sejukkan , simpan dalam bekas kedap udara.




Penangan Firdaus mengudap sambil tengok tv , tinggal separuh botol tempe goreng cili ni.


Jangan lupa sapa yang berminat boleh cuba kat rumah ye. Rasanya tak menghampakan. Boleh buat kudap-kudapan atau makan ngan nasi panas.


Akhir sekali aku nak ucapkan terima kasih tak terhingga pada Mak dara terdiva dan adik izan yang sudi melayang kad ucapan Selamat Hari raya . Kad dari izan baru je terima hari ni. Sayang korang semua yang sentiasa ingat kat cik ina ni.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jangan ikut sangat

Advertisements

Twitter

anak-anak cik ina