Monday, October 31, 2011

10 panduan yg harus kita tahu

Salam hari senin.....................


Selalunya aku cerita pasal masak -masak ngan resepi kat sinikan , hari ni aku tepek panduan penting bagi orang yang nak tahu, kalau yang tak nak tahu tu, baca je boleh , aku paksa ni.kui kui kui . Subuh tadi aku ada wat kek pisang, resepinya tengahari nanti ye.


panduan penting tu ;


1)Jika telur yang kita gunakan telah disimpan dalam peti sejuk, sebaiknya kita kena pisahkan telur putih dan kuning telur, kemudian biarkan pada suhu bilik selama 20 minit.Putih telur yang dipukul akan kembang 3 kali ganda.

2) Jangan gunakan bekas plastik sewaktu memukul putih telur kerana plastik akan menyerap lemak dan putih telur tidak kembang. Jika nak memukul putih telur ngan gula, kalau boleh bubuhkan gula sedikit demi sedikit.

3) Jika putih telur sudah kembang dan adunannya tidak jatuh daripada pemukul, jika diangkat sebaliknya berhenti memukul.Kalau diteruskan memukul putih telur akan jadi cair.

4) Jika putih telur terlebih pukul, ia tidak akan sebati ngan bahan-bahan lain jika dicampur dalam satu bekas, contohnya mentega , tepung dan gula.

5)Untuk membuat tepung naik sendiri-Campurkan empat cawan tepung gandum , dua sudu kecil garam dan dua sudu kecil serbuk penaik.Ayak dan simpan dalam bekas.


6)Jika mengunakan mangkuk kaca untuk membakar kek, suhu hendaklah diturunkan sebanyak 25 darjah celcius.

7)Campuran dua cawan tepung jagung ngan satu cawan tepung serbaguna gak boleh dijadikan tepung kek.

8)Biasanya kita guna kuning telur untuk disapu atas pai, tetapi perlu kita tahu , mengunakan putih telur warna yang terhasil lebih cantik.

9)Untuk mengetahui kesegaran telur, rendamkan telur di dalam air sejuk yg bercampur garam.Kalau telur itu timbul itu bermakna ia tidak segar.

10)Kalau nak dapatkan putih telur yang elok dan mudah kembang bila dipukul, gunakan bekas yang diperbuat dari tembaga.Ini kerana tembaga akan bertindak balas ngan albumin dalam telur.




Selamat membaca, jangan lupa tekan butang like di page masakan air tangan bonda ye. Tima kacih.






Jangan ikut sangat

Advertisements

anak-anak cik ina