Sunday, October 30, 2011

Bumi mana yang tak ditimpa hujan , muffin coklat chip

Salam hari minggu......................



Hari ni aku lambat bersiaran, ada benda yang nak diuruskan. Walaupun ada benda yang nak diuruskan, blog ni tak akan aku abaikan,kecuali kalau tak de mood. Aku sayang blog ni cam aku sayang diri sendiri. Blog ni banyak bagi aku semangat dan idea. Selain dari suka update blog, aku suka baca blog rakan alam maya, rakan alam maya sedikit sebanyak jadi penyumbang terbesar dalam memberi inspirasi dan semangat tuk aku meneruskan kehidupan ni , selain dari family tersayang.Tanpa rakan alam maya blog ni tak bermakna. Aku amat menghargai kunjungan rakan alam maya ke blog aku yang tak seberapa ni. Terima kasih, aku menghargai setiap kujungan dan komen korang semua.

Tak semua blog yang berkunjung dan meninggalkan komen kat sini, dapat aku jejak ngan kadar segera atas sebab komitmen aku pada kerja di ofis dan rumah. Apa yang pasti, bila ada kelapangan aku kunjung satu demi satu, aku janji, InsyaAllah.Kadang-kadang aku risau gak, takut ada blogger yang cap aku tak mesra alam(sombong), manalah tahu ada yang tak berapa paham situasi isteri yang bekerja cam aku ni. Setiap hari sampai rumah pun dah dekat pukul 7 malam, kat opis plak tak boleh lah nak ngadap blog 24jam dan hujung minggu plak kena beri keutamaan pada family, ada sisa-sisa masa yang terluang tu, barulah dapat menjengah blog korang. Diharap korang semua faham ye.


Petang semalam aku buat muffin coklat chip sebab nak habiskan baki coklat chip ngan coco powder raya lepas. Kalau tak habiskan, sayang plak, takut expired. Anak-anak ngan suami aku ni, boleh layan muffin ngan kek yang berasaskan coklat , yang lain kureng sikit. Biasalah mak mak cam kita ni kalau buat barang makan jarang ikut tekak sendiri, pada kita kalau anak -anak ngan suami suka makan , kita yang nengok merasa kenyang. cer cakap, betul tak?


Kat rumah aku tak de alat penimbang, aku guna mesurement cup, tengah main kutu lah ni nak beli penimbang kui kui kui.



Ni dia measurement cup, kat umah aku tak delah cam ni, habis tu tak reti-reti , kalau dah pinjam kat google, mestilah copy paste yang cangih-cangih.kui kui kui


Aku guna benda ni gak, pyrex ni kalau beli mesti mahalkan-tima kacih google merealisasikan impianku. kui kui kui

Mula -mula kita sediakan 2 bowl, kalau nak wat muffin tak payah guna mixer, sebab muffin tak perlu diputar kuat, hanya dikaup balik secara perlahan.

Setiap manusia mana ada yang tak pernah buat silap, termasuk aku, resepi ni okey, yang silapnya cuma terlebih manis, aku kalau ngan manis memang x kan. Pada korang mungkin tak manis kot.



Bowl pertama


1)Self Raising Flour 1 1/4 cup = 250 grams tepung gandum + 1 sudu besar baking powder diayak.(aku guna self raising flour balance raya)
2)coco powder 1/2 cup diayak
3)coklat chip 1/2 cup
4)castor sugar 1 cup- pada aku manis, korang boleh kurangkan jadi 1/2 cup
5)sedikit garam


gaulkan semua,ketepikan.



Bowl kedua

1)butter 1 cup cair + fresh milk 150ml + telur 3 biji + sedikit essen vanila putar guna handwhisk.



Curahkan bancuhan bowl kedua kedalam bowl pertama, sambil kaup balik ngan sudip secara perlahan.


Rehatkan adunan sebentar, kemudian sudukan(aku guna scoop ice cream) kedalam paper cup .Panaskan oven suhu 180 celcius.


Bakar selama 20 hingga 25 minit.




Muffin coklat chip ni, kalau suka boleh tambah kacang walnut atau almond(dicincang) sangrai/bakar.


Selamat mencuba ngan jayanya.

Jangan ikut sangat

Advertisements

anak-anak cik ina