Friday, October 28, 2011

Jintan manis jintan putih bahan perapan yang best , ayam pangang /bakar sedap.

Salam hari Jumaat.................


Balik keja petang semalam, cam teringin je nak wat ayam bakar ,dalam otak ni teringat bumbu perapan sate, aku pencinta sate, sekarang ni susah sangat nak cari sate yang menepati citarasa , semestinya yang cukup bumbu, yang banyak sekarang ni sate yang rasa manis semata. Sate tanpa jintan manis, jantan putih lengkuas, serai , halia , kunyit hidup ngan gula merah rasanya tak lengkap sate tu....Aku minat sangat ngan bisnes sate, sebab tahun 90an pernah berkecimpung dalam pembuatan sate ngan kuah sate masa diAyamas.nostalgia.




Semalam aku perap sekor ayam, oleh kerana aku teringat sate, maka aku buh sedikit jintan manis ngan jintan putih kisar. Bahan-bahan lain 3 ulas bawang putih ngan seinci halia kisar, sedikit sos tiram , madu,  rempah kari dan serbuk lada hitam.



Gaul semua bahan dan perap , kalau boleh perap semalaman, lagi sedap.




Terpulang pada korang samada nak bakar atas dapur atau oven.Bakar hingga ayam masak sepenuhnya.



Jeng jeng sedap sedap sedap, suami yang kata.

Lauk sampingan goreng sawi hongkong ngan sos tiram.



Sawi hongkong ni sedap , rasa manis.



Lauk sampingan sambal mangga perah lemon juice, makan kulit lemon tu sekali tu wangikan badan.kui kui kui.







Budak yang tak sabau nak makan nasi sebab tengahari makan mee je.

Setiap kali hari Jumaat aku gembira bukan kepalang,, sebab esoknya hari sabtu, aku tak kerja , Firdaus mesti suka. Celik je mata

Firdaus : mak tak keja hari ni?.
Aku : tak , kenapa? suka mak tak keja ke?
Firdaus : suka
Aku : Firdaus sayang mak?
Firdaus : sayang.
Aku : kenapa sayang mak?
Firdaus : mak masakkan makanan tuk Firdaus
Aku : sebab itu je?
Firdaus : itu je lah.

Sabau je lah pasal masak makanan je sayang kat aku .kui kui kui
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jangan ikut sangat

Advertisements

Twitter

anak-anak cik ina