Tuesday, May 31, 2011

Kari ikan simple tanpa santan, Goreng kobis ngan carrot

Tak kira, nak update gak lauk malam tadi. ooo Dah tanya suami , ikan Barakuda tu , orang kita panggil ikan kaci atau kacang.



Kari ikan barakuda/kaci /kacang.(banyak namakan)




Ikan Barakuda atau kaci, dimasak kari malam tadi.


Bahan-bahan

1)Halia- 1/2 inci dimayang
2)bawang putih 4 ulas -dihiris nipis-nipis
3) Bawang merah 4 ulas -dihiris nipis-nipis
4)1 tangkai daun kari
5)1 batang kayu manis, 1 kuntum bunga lawang, ngan sedikit halba dan buah pelaga
6)Rempah kari -4 tbsp(kali ni aku guna rempah kari ikan Alagappas)
7)perahan dari 1/2 gengam asam jawa
8)5 atau 6 ketul ikan yang dah digaram kunyit.

Tumis bahan 1 hingga 5 sampai naik bau.Masukkan rempah kari, tumis sampai pecah minyak. Masukkan perahan air asam jawa.




Maaflah, aku ni memang specis masak kuah dalam kuali senang nak kacau, dah masak baru transfer ke periuk. Biar kuah kari tadi betul mengelegak, supaya rempah tadi semua meresap, dan kuah rasa wangi je. Last sekali baru masuk ikan. Bubuh garam dan pak aji secoet sebagai penambah rasa. Agak-agak sudah, jangan lama sangat biarkan kuah tu bila dah masuk ikan.





Goreng kobis campur carrot.









Suku Kobis Cina dan suku batang carrot dimayang sedehana besar



Tumis bawang putih cincang dari 4 ulas bawang putih sampai kekuningan. Masukkan kobis ngan carrot tadi. Kacau sebentar, kemudian masukkan sikit kicap cair sebagai penganti garam. Sebelum angkat bubuh sedikit air.




Tips ngetop

1)Sekiranya nak mengekalkan warna sayur yang kita goreng , jangan bubuh air semasa mengoreng. Bubuh air ketika sayur dah nak diangkat.

2)Untuk sayur berdaun hijau tuskan sayur selepas cuci.

Sup Ayam simple, sambal ikan bilis

Salam hari selasa.......


Saja gedik nak update resepi hari tu , kat rumah sebelah.


Sup ayam paling simple.Ayam pun adalah separuh badan.






Bahan hiris , bawang putih , halia , bawang besar kuning (Agak -agak je, jangan sampai dua atau 3 kilo plak)



Kentang belah dua


Carrot potong ikut suka.


Daun sup Bubuh masa dah angkat sup ayam tadi.



Tumis bahan hiris, bunga lawang dua ketui sampai naik bau, bahan hiris semua layu. Lepas tu bubuh air separas pinggang , eeeehhhhh separuh je, jangan banyak sangat, nengok ngan keadaan ayamnya. Lepas tu boleh masukkan kentang ngan carrot tadi. Dah separuh empuk semua tu masukkan garam ngan ayam tadi. Last sekali lepas angkat baru buh daun sup.Jangan lupa nak menambah sedap buh perisa secoet, ala ala hujung kuku.Jangan buh banyak babab vontot kang.




Sambal ikan bilis





Bawang kuning hiris.



Ikan bilis goreng.




perahan Air asam jawa, besar ala ala ibu jari .



Tumis 15 tangkai cili kering yang diblender ngan 3 biji bawang merah kecik. Biar sampai pecah minyak kalau menumis tu. Dh pecah semua baru masukkan air asam jawa. Biar sampai pecah semua lagi dan naik bau.Masukkan garam, secoet aji, 2 sudu gula sebagai penambah rasa. Lepas tu masukkan bawang besar hiris. Last sekali tutup api, masukkan ikan bilis goreng. Dah siap.


Tips Ngetop.


1) Cili blend yang tak ditumis cukup masak, boleh mengakibatkan sambal jadi terlalu pedas.

2) Kalau bubuh gula sebelum cili blend betul-betul masak pun boleh buat sambal jadi terlalu pedas.


SELAMAT MENCUBA


Saturday, May 28, 2011

aktiviti hari ni-busy


Salam hari sabtu..... baru nampak komputer sebab dua hari ni kebizian, jenguk blog kawan pun idak lagi.



Bizi buatkan ratu kebaya punya cheese tart tuk kenduri rumah kakak dia. Di sini aku ingin beri dia pantun dua kerat

Ratu kebaya terima kasih daun keladi
Lain kali buat cheese tart sendiri.

Pantun ni kenalah untuk dia sebab bukan dia tak pandai buat cheese tart, tapi saja gatal nak order.kuang kuang


Saya budak baru belajar, kalau salah tolong tunjukkan.



Oleh kerana aku kebizian , Firdaus makan sausage je lah.


Nak mengedik sebelum sessi membakar.


Lepas membakar pun gedik nak bergambar lagi




Puff sardin ngan sausage, saja nak layan tepek kat sini.


Okeylah nak lepak dulu penatlah, tapi sebelum tu aku update rumah lagi satu....

Jumpa esok ye.

Friday, May 27, 2011

Puff sardin pedas

Salam hari jumaat, jumpa lagi, hari ni puff sardin ye.Tension tension gak masak kena on.



1)bawang kuning (bombay) hiris, lagi banyak lagi sedapkan.
3)3 biji limau dibelah dua.
3)cili api lagi banyak lagi pedas. Lagi pedas lagi sedapkan.



Isi ikan sardin dalam tin. Suka hati sardin cap apa, janji halal. ye tak? Ingat ye sos sardin kena ketepikan.



Campur dan lecek semua , perah limau, tambah garam sikit, dah siap.



cam biasa sekeping puff pastry.



Letakkan inti sardin ditengah.



Tutupkan, tekankan ngan garfu di tepi puff sardin. Dipermukaanya sapu telur.



Bakar pada suhu 180 darjah celcius selama 25 minit.



Jeng jeng dah siap.


SELAMAT MENCUBA.

Thursday, May 26, 2011

Puff Tuna


Hari ni kita belajar buat puff tuna.



Tuna , terpulang sama ada nak yang pedas atau tidak. Kalau nak beli flake tuna pun boleh , lepas tu boleh campurkan sendiri dengan bahan yang kita suka.


Sebiji telur


Sekeping puff pastry. Puff pastry boleh dibuat sendiri, tapi nak buatnya rumit. Kalau suka beli puff pastry jenama kawan, okey gak. Nanti kalau ada masa aku up entry cara nak buat puff pastry.


sekeping puff pastry dipotong kepada dua bahagian. Satu bahagian potong ngan pisau tapi jangan sampai putus.


Satu bahagian lagi bubuh tuna.


Tutup bahagian puff pastry bertuna ngan bahagian yang dipotong tak putus tadi. Tekan keliling puff tuna ngan garfu. Sapukan telur di atasnya. Susun di dalam loyang yang dilengser ngan majerin. Bakar pada suhu 180 darjah celcius selama 30 minit. Boleh gak jenguk , kalau puff tuna tadi dah keperangan , boleh di angkat.



Ini dia puff tuna yang dah siap untuk dihidangkan, sesuai untuk dimakan waktu petang.



Tips ngetop

1) Putih telur lebih banyak memberi kilatan pada permukaan biskut atau puff dari telurkuning.



Jumpa lagi esok.................

Wednesday, May 25, 2011

Sambal udang



Sambal Udang





1)Bawang merah kecik 5 ulas
2)20 tangkai cili kering
3)1/2 kilo udang basah, dikupas kulit ,basuh dan tuskan
4) sedikit air asam jawa
5)1 labu bawang besar dihiris bulat.

Tumis cili kering yang diblend ngan bawang merah kecik sampai pecah minyak.




Nampak tak keadaan cili yang dah pecah minyak. Bila dah cam tu rupanya, masukkan air asam jawa . Biar cili masak sebati bersama asam jawa.



Masukkan udang. Bubuh sedikit garam, gula, dan secoet perasa . ketiga bahan ni, dapat seimbangkan rasa sambal udang .




Akhir sekali selepas udang hampir masak, masukkan hirisan bawang besar.Kacau sekejap, kemudian angkat.



Tips ngetop

1) Simpan udang yang belum dikupas kulit ke dalam plastik yang di isi air ngan garam supaya udang sentiasa fresh walaupun dah difrozen lama.



Sukatan air + garam cukup hanya menutupi udang

2) Untuk mengelakkan udang berbau hanyir selepas dimasak , buang urat hijau
dibelakang udang.


Ketam goreng cili



Tumis hirisan bawang kuning( bombay) ngan halia dipotong besar-besar sampai layu dan naik bau.




Masukkan 10 tangkai cili kering yang dimesin ngan 2 ulas bawang putih dan 2 ulas bawang merah. Gorang cili tumis sampai pecah minyak.




Masukkan anggaran 1 kilo ketam yang dah dibersihkan .Kacaukan supaya sebati ngan cili tumis tadi.



Masukkan sos cili ikut suka, tapi jangan lah sampai 1/2 botol. Perasakan ngan 1/2 tsp garam , 1 tbsp gula dan secoet perasa .




Ketam goreng cili ni tak berapa pedas sesuai dimakan oleh budak kecik gak.



Tip ngetop


1) Ketam yang dibeli tak boleh frozenkan lebih dua hari dalam fridge, kerana isinya kecut dan berkurangan.

2)Sekiranya nak simpan ketam lebih dari dua hari, korang kena rendamkan sesaat dalam air panas mendidih , selepas sejuk kemudian baru frozenkan. Cara cam ni isi ketam tak akan kecut dan berkurangan .

3)Ketam yang isi penuh, bila timbang ngan tangan, terasa berat . Kalau rasa ringan plak menandakan isi ketam kurang.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jangan ikut sangat

Advertisements

Twitter

anak-anak cik ina