Tuesday, June 28, 2011

Jawap soalan peserta kursus

Salam hari selasa..................


Alah ciannya berhabuk dah, nanti ye aku sapu sampah dulu. Semalamkan aku menghadiri kursus motivasi semangat berpasukan, ada plak sorang peserta kursus bertanya apakah rahsia jemput-jemput jadik tu sedap banget. Maaf ye tak de niat nak masuk lif sendiri tekan, ini kenyataan .kah kah matik puji diri sendiri.

Marilah mari kita mengundi, eeeh mengjemput-jemput bawang.,



1/2 kilo tepung digaul 1 tsp garam ngan 1 tsp baking powder ngan sikit serbuk perasa. Potong nipis bawang besar kuning 2 biji. jangan lupa sebiji k telur. Guna bawang kuning(bombay) Jemput-jemput ni akan berbau wangi dan sedap.




Bancuh tepung tadi ngan air suam. Ramas guna tangan supaya rasa bawang besar berbau wangi dan rasa sedap.



Goreng dalam minyak yang banyak dan panas.



Goreng dalam minyak yang banyak dan panas. kalau boleh biar sedikit kegaringan nanti bawang yang ada kat dalam tepung nampak cam keropok. .ranggup
kalau boleh biar sedikit kegaringan nanti bawang yang ada kat dalam tepung nampak dan rasa cam keropok. .ranggup




Masak cili kering mesin ngan 4 ulas bawang putih .bubuh cuka , garam, gula dengan sedikit perasa.Sebelum angkat masukkan air tepung jagung untuk memekatkan sos.




Jeng jeng cicah ngan sos cicah buatan sendiri. Anak-anak ngan suami tak suka cicah ngan sos cili botol, tu yang aku gigih buat sos cicah yang lain.Sos cili ni tahan lama, kalau disimpan dalam fridge.




Tips ngetop.

1)Bancuhan yang mengunakan air suam(jangan terlu panas), boleh mengelakkan jemput jemput jadi keras.

Thursday, June 23, 2011

pucuk paku

Salam hari khamis...................


Maaf sebelum update nak sapu sawang dulu, dah 2 hari tak balik rumah ni. takut merajuk plak

Nak tepek nasi goreng masak pagi tadi.





6 batang pucuk ngan daun paku. cuci berseh dan tuskan.

6 ulas bawang merah dihris kemudian dikisar kering
6 tangkai cili kering dikisar kering
segengam ikan bilis basuh dan kisar kering



Tumis bawang kisar hingga naik bau dan kekuningan



Selepas tu masukkan cili kisar, kecik api, tumis cili sampai pecah minyak.



Masukkan ikan bilis kisar, tumis hingga sedikit garing.



Kemudian masukkan daun ngan pucuk paku tadi. Kacau sekejap, masukan nasi sejuk yang digaul sedikit garam. Kacau hingga nasi ngan bahan tumisan bergaul mesra.Sebelum angkat perasakan ngan 1 sudu sos tiram.



Jeng jeng nasi goreng dah siap, satu bekas bawak ke opis, tengahari nanti tak payah beli nasi.



Tips ngetop


1) kalau nak nasi goreng yang sedap pastikan bahan tumisan menetapi piawaian, maksudnya naik bau dan pecah minyak.

Tuesday, June 21, 2011

Jom layan

Salam hari selasa...............


Semalam aku cite pasal kejayaan yang tak berapa cemerlang sangat wat Apam tepung beras. Hari ni aku ngan tak malunya nak tepek resepi. Ratu , akak nak wat apam resepi dari ko, tapi ovallete tak de kat rumah , tunggu hujung minggu Insyaallah wat apam tu.

Masa belajar ngan arwah mak guna ragi tuk tapaikan nasi. Sekarang ni aku buh yis, sebab kalau guna rugi makan masa sikit. Ragi ngan yis , dua-dua aku beli, kalau rasa nak rajinkan diri bolehlah guna ragi wat apam hujung minggu ni.



1 cawan nasi sejuk
1 1/2 cawan air
1 tsp yis mauripan
1 1/2 cawan tepung beras
1/2 cawan tepung gandum
1 cawan gula pasir(kalau nak tak nak manis sangat, kurangkan gula sedikit je. Apam ni kalau tawar sangat pun tak sedap.

Kisar nasi ngan 1 1/2 cawan air sampai hancur. Kemudian masukkan 1 1/2 cawan tepung beras ngan 1/2 cawan tepung gandum ngan gula pasir hinggan gula hancur halus. Perap dalam bekas kedap udara selama 4 atau 5 jam.



Taburkan eno kaler biru dalam aduanan perapan, kacau kemudian biarkan sekejap.



Didihkan air dalam pengukus, panaskan acuan,tuangkan adunan dalam acuan. kukus selama 15 hingga 20 minit dalam api yang besar.



Apam ni sedap dimakan ngan kelapa parut yang digaul ngan garam,Kukus sekejap kelapa parut sebelum digaul garam.



Apam tepung beras ni boleh diwarnakan ikut suka.




Saja je nak menunjukkan kegebusan apam ni.



Tips Ngetop

1)Kisar sebiji timun, kalau nak menghilangkan rasa pedas dalam mesin pengisar.
2)Kelapa parut dikukus dulu sebelum digaul garam, bagi mengelakkan cepat basi .

Saturday, June 18, 2011

Sabtuku

Salam hari sabtu..............


Dah lamanya blog ni bersawang . sikit -sikit je sawangnya. Jangan ambik endah tajuk entry yang tak membina minda tu. dah tak tahu nak buh tajuk apa.

Hari ni makcik nak tepek 2 resepi yang ala -ala orang malas nak masak

1)Sambal merah sambal luar biasa(nama resepi reka sendiri) Tak de niat nak tiru lagu siti cinta luar biasa ye. kwang kwang



Mula-mula keluarkan senjata yang dah lama tak guna, jeng jeng lesung batu. Basuh dulu lesung batu, mana tahu kalau ada lipas atau cicak yang duk merayap kat situ.


1)4 biji cili merah
2)8 biji cili padi merah
3)1 biji tomato warna merah- potong kecik- tumbuk paling last sekali
4)1 biji bawang merah kecik
5)2 helai daun limau purut
6)2 cm belacan
7)1 ulas bawang putih

Tumbuk bahan-bahan diatas sampai lumat.

8)sedikit ikan bilis-bubuh last sekali.


Tumis bahan tumbuk dalam sedikit minyak sampai naik bau. masukkan ikan bilis. Perasa ngan garam, sesudu gula, pak aji naik moto secoet. Masakkan sebentar., kemudian angkat.



Jeng jeng sambal merah sambal luar biasa.Jangan tak cuba ye.sedap(sila jangan sepak, sebab puji masakan sendiri)


2)Ayam goreng tomyam


3 sudu paste tomyam


1 batang carrot kupas dan potong serong.


1 labu bawang besar dihiris, 2 cm halia dihiris bulat, 3 helai daun limau purut ngan 2 biji cili besar merah dibelah dua.


Ayam ni suku je, bahagian dada ngan kepak.


Tumis bahan hirisan tu dulu sampai layu, kemudian letak paste tomyam. Last sekali masukkan ayam bersama carrot. Kalau suka boleh tambahkan sedikit air. Perasakan ngan sikit garam gula .





Ayam goreng tomyam ku dah siap. Silakan makan.





Tips Ngetop


1) Kalau guna lesung batu, dahulukan tumbuk cili sampai lumat diikuti ngan yang lain, sebabnya kalau tumbuk barang yang lain dulu, cili lambat lumat.





Wednesday, June 15, 2011

jom mengoreng

Salam hari selasa............biasalah acara wajib tuk perempuan yang dah berkahwin, apalagi masak , masak sampai lebam.

Jom layan nasi goreng kampungku.





tumis cili kering 6 tangkai yang diblender/tumbuk ngan 6 biji bawang merah kecik. tadi sampai pecah minyak. Masa menumis tu kecikkan sikit api, nama pun blender kering takut terhangit plak.Kalau boleh masa menumis tu buh air sikit ye.



dah garing masukkan ikan bilis. kalau suka boleh gak tumbuk ikan bilis tu.



Bila ikan bilis dah kegaringan kat dalam tu masukkan sayur kangkung yang dipotong pendek. korang boleh cuba try test masukkan pucuk paku gak, sedap.



Kemudian masukkan nasi putih plak.



buatkan lubang ditengah nasi tadi.buh minyak sikit, kemudian pecahkan telur sebiji.telur biar garing baru gaulkan nasi . Last sekali bubuh kicap cair , sebagai penganti garam ngan secoet perasa.



nasi goreng ala-ala kampung dah siap.



Ikan bilis wajib digoreng atas permintaan Firdaus.



Budak kerek. Abaikan kain baju yang belum basuh kat belakang tu ye.



Mood Firdaus kurang baik malam tadi.


okey cau cin cau, aku nak pegi makan nasi goreng .

Tuesday, June 14, 2011

sempoi

Salam hari selasa............

Petang semalam masak sambal kentang + telur goreng sambal. cam ni pun bolehkan , ni gara-gara nak masak tapi tak de idea .

Dah jemu plak asyik makan ikan je. Jom layan resepi tak semenggah ni..




Sebelum ....



Jeng jeng selepas.................

Bahan utama

5 biji telur rebus, kopek kulit dan goreng
5 biji kentang, kupas kulit kemudiam potong baji, rebus sampai empuk dan goreng(masa rebus jangan lupa buh garam ye)

Bahan bumbu(dah cam ala ala indon plak)

1)15 tangkai cili kering + 5 ulas bawang merah kecik diblender kering
2)3 sudu besar cili sos
3)2 sudu besar sos tiram(kalau tak letak pun tak pe)
4)1 labu bawang besar dihiris bulat.

Tumis cili blender tadi, sampai pecah minyak. Jangan lupa buh sedikit air dan kecikkan api masa menumis.Bila dah pecah minyak buh sos cili ngan soso tiram. Kacau sekejap lepas tu buh secoet perasa, garam ngan sesudu gula sebagai penambah rasa.. Last sekali masukkan kentang ngan telur goreng tadi.Jangan lupa buh hirisan bawang besar. kacau lagi, biar seminit , kemudian angkat.




Budak nakal gigit pinggan.

Lupa plak aku ada masak kangkung goreng belacan, selain dari kari ikan balance 2 hari lepas. Jangan marah, kuah kari ikan lagi lama lagi sedap tau.



Geram je ngan budak yang suka buat muka ni.


Selamat mencuba masakan paling sempoi ni buat geli-geli.

Monday, June 13, 2011

exercise jari

Salam hari senin

ni ha datang nak tepek resepi donut yang buat pagi tadi. Buat donut yang biasa je, kalau nak celup cokelat bagai, waktu petang ye.


Donut

Bahan-bahan

1)tepung gandum 1/2 kilo
2)1/2 tsp garam
3)1/2 tsp baking powder
4)1 tbsp gula larutkan dalam air
5) sebiji telur
6)1/2 paket mauripan dilarutkan dalam air
7)2 sudu besar majerin/butter

Cara-caranya

Gaul bahan 1, 2 ngan 3, kemudian masukkan bahan yang lain-lain. Uli adunan hingga jadi doh ngan tangan sehingga gebu. Lepas tu rehatkan doh selama 30 minit.



Doh yang direhatkan 30 minit selepas diuli.



senjata -senjata yang diperlukan, kayu pengelek, papan canai dan acuan.



Bila dah biar 30 minit, keadaan donut semakin montok dan gebu.



Canai doh setebal 1 cm, kemudian terap ngan acuan. Rehatkan lagi selama 30 minit.Last sekali goreng dalam minyak banyak dan sederhana panas.Dah sejuk, gaul ngan gula castor.Nak mengelakkan gula kat kuih donut cepat berlengas, gunalah gula castor.






Gebu tak donutku. Sedap dimakan ketika masih panas.

Sunday, June 12, 2011

Bubur jagung manis

Salam hari minggu ................

Sekarang ni tengah hujan, kalau pekena bubur jagung sedap gak...
Ambik jagung manis dalam 6 ketui...................




Siatkan segala kulit dan bulu jagung.




Si budak nakal tengah memeluk jagung.




Isi jagung dikeluarkan guna pisau tajam.




Masak santan, daun pandan ngan gula melaka sampai mendidih. Jangan lupa bubuh sedikit garam.




Bila santan dah mendidih, masukkan isi jagung. Biar mendidih lagi, kemudian masukkan sedikit sagu biji, sambil mengacau bubur jagung. .Biar dalam 15 minit lagi mendidih, kemudian bolehlah diangkat.



SELAMAT MENCUBA
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jangan ikut sangat

Advertisements

Twitter

anak-anak cik ina