Wednesday, January 18, 2012

kemas kini esbok hasilnya menjadi bubur jagung

Bab berseh memberseh esbok ni, aku bukan orangnya, kalau kemas kini atau clearkan esbok itu bagi kat aku. Mata ni berbulu bila nengok esbok aku tu penuh stock makanan atau bahan mentah yang lebih dari seminggu otomatik tangan ni cepat je nak meloyong ke tong sampahhhhh, jangan salam faham tak semua aku loyong tau, mana yang berguna aku recycle jadikan lauk. Semalam duk kemas kini esbok, jumpa balance jagung hari tu,4 tongkol .

Malam tadi lepas masak, jenuh aku duk pikir nak buat apa ngan jagung tu, tengok balik dalam esbok, jumpa plak kelapa parut, suku tin susu cair, gula kabung seketul ngan sagu biji, rasanya kalau nak buat bubur jagung dah cukup syarat.


Kupas kulit jagung yang 4 tongkol tu, leraikan isi jagung guna pisau

Aku suka buat bubur guna susu cair atau susu rendah lemak, entahlah dari dulu memang aku tak suka buh santan. Ini pendapat aku ye ,bubur yang buh santan tak boleh simpan lama dalam esbok,nanti kurang sedap, rasa tengik pun ada. Memandangkan susu cair aku tu ciput sangat, terpaksalah topup ngan santan dari perahan sebiji kelapa parut jumpa dalam esbok belah atas : ) boleh main jumpa plak ye.

1/2 cup sagu biji, cucurkan ngan air sekejap

Gula kabung / melaka-bantai je, seketul ye


Lebur semua dalam periuk kecuali sagu biji(jangan main suka lebur, kalau jagung tak pe, segala jenis kacang tak boleh tau), buh sekali 2 helai daun pandan ngan 1/2 tsp garam.


Tembokkan bubur jagung tu hingga mendidih, kaup dan buang buih dipermukaan bubur jagung. guna api sederhana ye. Sukatan air terserah pada citarasa masing-masing, kalau suka cair buh lebih santan dan sebaliknya.Last sekali buh sagu biji, biar hingga sagu biji bertukar kembang.Tutup api, angkat , sedia dihidang panas atau sejuk.

Jemput makan

Suami suruh aku simpan bubur jagung tu dalam esbok belah atas, biar beku katanya, dia nak peling-peling cam makan sekerim.

Budak yang tak berapa suka makan bubur jagung dan apa saja jenis bubur yang manis

Dia yang suruh aku ulang tayang ambik gambar ni, nakalkan, nak buat mata cam tu plak, konon encemlah tu : )





Balik rumah nanti pegi check esbok korang, mana tahu ada pokok bawang atau halia tumbuh: )
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jangan ikut sangat

Advertisements

Twitter

anak-anak cik ina