Wednesday, February 22, 2012

Aku , pokok kopi & pokok koko


Isi buah koko ni rasanya macam gabungan antara rasa masam dan manis
, jangan harap korang nak rasa coklat, sebab coklat tu dibuat daripada biji koko.


coklat dihasilkan dari biji koko-cara menghasilkan coklat peringkat demi peringkat sila google sendiri ye : )

kopi dihasilkan dari biji kopi-cara menghasilkan kopi peringkat demi peringkat sila google sendiri ye : )




Seingat aku masa zaman kanak-kanak, saat paling manis bila hari raya dapat balik kampung, family aku selalunya balik kampung hari raya kedua . Lazimnya setiap kali raya pertama family aku tak ke mana –mana ,kita orang semua sibuk menyediakan juadah untuk saudara mara dan jiran terdekat yang datang bertandang . Hari raya raya pertama aku ngan geng kamceng keliling kampung cari duit raya. Masa ni boleh naik tocang, arwah mak ngan ayah tengah cool tak suka marah anaklah katakan time raya.kui kui kui

Lebih kurang 2 -3 jam keliling kampung, aku ngan geng kamceng akan berkumpul di satu simpang, masing-masing tayang pendapatan terkumpul .kui kui kui. Pada masa tu orang kampung yang bagi seringit , dah dicop orang kaya, susah wei nak dapat seringgit, paling kuat pun 20sen. Perut tak usah cakaplah , naik kembung makan biskut raya ngan minum air sirap,cam mana tak kembung kalau pegi dekat nak 5 rumah dalam masa satu jam. Time tu paling kelakar ada rumah hidang biskut raya yang sama rasa , bezanya hanya pada bentuk dan kaler je .

Berbeza ngan Arwah mak , setiap kali raya dia suka buat biskut tradisional , contoh bangkit kacang hijau, kelapa waima semua jenis bangkit yang ada kat Malaysia ni, biskut batang buruk, maruku, dan beberapa biskut tradisional yang ada pada zaman tu. Dulu kalau tak penuh meja ngan biskut raya, tak raya namanya.kui kui kui. Sayang sangat , semua buku resepi biskut tradisional arwah mak tu tak tahu mana hilangnya. Aku suka biskut raya tradisonal dibanding biskut raya moden zaman sekarang.

Berbalik pada cerita duit raya, tujuan aku kumpul duit raya semata -mata nak beli tiket bas balik kampung. Kampung aku tak jauh mana, kat Kanchong Darat je, dekat ngan rumah Datuk Sidek, ni kampung arwah wan belah arwah ayah, kampung arwah mak aku kat kelanang . Dulu bukan masa raya je balik kampung , masa cuti sekolah pun aku ada balik. Paling seronok bila musim petik kopi ngan koko,aku ngan arwah abang minta kebenaran arwah wan petik kopi.Dapat upah wei petik kopi , upah kira setin minyak masak ,rega setin aku tak ingat plak. Habis petik kopi , bau badan masa tu tak usah cakap, bau ari je.Bukan petik kopi je , petik buah koko pun ada gak, sambil petik, kopak buah koko makan isinya, tedap.Pokok kopi , pokok koko hanya tinggal kenangan. Sedih !!! sekarang kampung dan rumah tu dah tak de kena mengena ngan hidup aku lagi.



Kenapa ye?, setiap kali kita mengingati kisah-kisah silam, setiap kali tulah kita akan ketawa dan senyum sorang-sorang .






Pesanan utk firuz aka MDT sila tinggalkan email.




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jangan ikut sangat

Advertisements

Twitter

anak-anak cik ina