Saturday, February 18, 2012

Aneka resepi masakan- cili besar/merah dan daun lumau purut-erkkk Alhamdulillah dah kenyang


salam kengkawan............


Hujan berterusan dari pagi, sejuk-sejuk cam ni,perut mesti memanjang lapar, tak pun mata nak membuta je . Leganya dah masak ,dah bagi Firdaus makan pun. Pagi tadi aku buat cucur ikan , ingatkan tengahari nak masak lambat sikit, tengah aku duk baring melayan mata depan tv, sepuluh kali kejap Firdaus kejutkan suruh masak nasi. Tak kuasa aku nak baring lagi ,bangun terus masak. Masak simple simple je , kangkung masak lemak cili merah ngan ikan jenahak bersambal daun limau purut. Masak lemak aku jarang masak,nak wat cam mana  aku suka  , suami ngan anak-anak tak berapa suka , tak kan aku sendiri masak sendiri makan, ye dak.

Jom layan masakan dari cili besar /merah



Hasil tangkapan suami minggu lepas, aku masak 3 keping potong dua,cukuplah untuk 3 orang makan.



Bahan -bahannya tak banyak, kang aku dah kata simple je

1) cili besar /merah 3 biji-kisar kering
2)lebih kurang 6 ulas bawang merah kecik ngan 4 biji ulas bawang putih -kisar kering.
3)5-6 helai daun limau purut-kisar bersama cili besar/merah.
4) beberapa hirisan mangga -terpulang pada citarasa masing-masing, tak buh pun tak pe, kebetulan kat rumah aku ada mangga, tu yang aku buh.



Cara-cara membuatnya

1)Tumis bahan kisar hingga pecah minyak-guna api sederhana
2)masukkan mangga (kalau tak de mangga buh air asam jawa atau belimbing atau asam keping)
3)Buh sedikit air, supaya dia tak kering sangat
4)buh garam, gula ngan perasa -rasa ikut citarasa masing-masing.
5)bila sambal dah cukup masak, angkat curah kat atas ikan jenahak yang dah digoreng tadi.Selamat mencuba.



Bahan -bahan untuk masak lemak kangkung cili besar/merah

1)3 biji cili merah /besar
2)4 ulas bawang merah
3)segenggam ikan bilis- cuci berseh dan tus
4)santan dari sebiji kelapa
5)seikat kangkung

SEMUA BAHAN DIKISAR

Cara-cara membuatnya

1)Masukkan semua bahan kisar, santan ke dalam periuk atau kuali-aku besalah suka guna kuali-kah kah kah
2)Tembok kuah hingga mendidih -guna api sederhana besar
3)Bila kuah dah agak mendidih, masukkan kangkung tadi.
4)perasakan ngan garam ngan sedikit gula, biar sekali lagi mendidih.
5)tutup api, angkat sedia dihidang.



Muka puas  hati  dapat makan nasi, budak ni nak manja hari ni , nak aku suapkan : )



Jumpa lagi, InsyaAllah , lepas ni aku nak buat donut, time hujan cam ni perut lapar semacam. Best jugak
dapat layan donut sambil tonton  dilwale dulhania le jayenge(rindu ngan cite ni)




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jangan ikut sangat

Advertisements

Twitter

anak-anak cik ina