Sunday, February 19, 2012

Beto khusairy sama terbaek dengan cucur ikan aku : )

Salam kengkawan, apa khabar? sejukkan kat luar sana, angin bertiup sepoi-sepoi bahasa, daun pokok mangga kat luar tu melambai -lambai ditiup angin (ini realiti ye) kah kah kah.kalau dah sejuk, mata pun cam melambai-lambai nak tidur .


Malam tadi aku dapat melayan cerekerama jujur aku dayus kat TV3 tanpa gangguan sebab suami (sipemegang remote control) pegi ke laut. Mulanya Firdaus merengek -rengek nak tengok filem omputih lawan-lawan kat TV2, aku saja buat muka garang,pok pek pok pek , dia takut terus diam. Saja dia nak dengki ngan aku, bukannya selalu pun aku tengok TV. Kalau tak kerana Beto Khusairy tak delah aku teruja sangat nak tengok cerita tu, tapi semenjak melihatnya  dalam "runtuhnya sebuah dosa" mula aku teruja ngan lakonan dia. Aku ingatkan dia pelakon baru, tak pernah  tengok dia berlakon sebelum ni, selepas menjelajah dia punya facebook, baru aku tahu dia  dah banyak  berlakon dalam filem , drama dan telemovie sebelum ni.

Pada awalnya tengok Jujur aku dayus terasa boring , nasib baiklah Beto Khusairy ada, dia yang banyak menyelamatkan aku dari terus boring. Entah tak tahu mana silapnya cite tu, jalan cite dah ada , barisan pelakon-pelakonnya hebat-hebat belaka(syyy tolak nora danish , cis lembik aku tak minat), kemungkinan  skrip lemah, permulaan cite agak meleret , lepas tu terselit plak  babak babak yang tak berapa nak penting. Ceh mesti korang bengangkan , kritik macamlah aku pandai buat drama. gua punya blog mah gua punya sukalah.

Pukul 10 tadi aku layan TV2 panggung ahad , hadiah cepu emas, aku teruja nak layan sebab yang berlakon joey watie elite ngan Zulkifli Azari (ijoy) anak Maria Arshad, pada aku lakonan dorang terbaek. Cite tu okeylah, cuma yang tak realnya bila Jasmin hamid masih memakai bulu mata palsu bertingkat ngan bercelak tebal semasa menghadiri perkebumian mak ijoy, pakai tu tak salah tapi biarlah bertempat.

Apa-apa pun beto khusairy, joey , ijoy terbaek macam cucur ikan aku : )




Baham-bahannya

1)Tepung gandum
2)bawang holland
3)garam/baking powder/perasa
4)air suam
5)telur sebiji
6)isi ikan jenahak

Cara membuatnya

1/2 kilo tepung digaul 1 tsp garam ngan 1 tsp baking powder ngan sikit serbuk perasa. Potong nipis bawang besar kuning 2 biji. jangan lupa sebiji telur. Guna bawang kuning(bombay) cucur akan berbau wangi dan sedap forever, akhir sekali masukkan isi ikan. Kalau boleh bancuh adunan mengunakan air suam, supaya cucur nanti lembut sepanjang hari . Ramas bancuhan guna tangan supaya rasa bawang besar berbau wangi dan rasa sedap. Bila kita mengunakan tepung gandum sebagai asas membuat makanan, rehatkan doh & adunan tepung gandum lebih kurang 30 minit , supaya glutennya dapat serasi bersama serta bergaul mesra , selepas tu barulah dapat hasil yang cantik, cam pasangan suami isteri gak, sebelum kahwin bercinta/bertunang nak cari keserasian bersama. Bila dah serasi barulah digoreng dalam minyak panas, goreng biar sedikit kegaringan, bila garing bawang yang ada kat dalam tepung nampak cam keropok. .ranggup


Cucur bawang + ikan makan ngan sos cili buatan sendiri sedap. Kalau suka boleh tambah sayur dalam adunan cucur, macam kobis, taugeh , kucai dan macam -macam jenis sayur yang masuk akal dan fikirkan logik : ) keh keh keh





Jumpa lagi dilain hari dan waktu, lepas ni mak nak masak, cuci kain ngan kemas rumah , mak takutlah, mak kalau dah depan komputer melekat.kah kah kah



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jangan ikut sangat

Advertisements

Twitter

anak-anak cik ina