Tuesday, February 21, 2012

kenapa kicap ye?

Sampai sekarang aku masih tertanya-tanya kenapa kicap tu dinamakan kicap? Kenapa kebanyakan budak-budak tak boleh berpisah ngan kicap, termasuklah anak-anak aku. Masaklah macam-macam jenis lauk pun, last last kicap jugak yang dicari. Kadang-kadang tu bila bengang sangat dorang tanya kicap, aku bantai cakap tak de. Mulalah dorang merengek-rengek "alah makkkkk , kenapa tak de kicap?. Bila aku dah tak tahan sangat ngan perkataan kicap tu , satu hari tu aku pernah tanya "cuba ko bagi tau mak, lauk yang ko makan tak buh kicap, nanti boleh mak masakkan lauk tu". Dia bantai gelak plak bila aku tanya cam tu. Macam manalah aku tak geram, makan nasi berlaukkan sambal, rendang, kuah asam tumis waima segala jenis lauk dorang mesti nak buh kicap cuma masak kicap je dorang tak buh kicap, kalau itu pun dorang buh kicap, sah sah otak dah tak betul : ).

Kalau dah minat sangat ngan kicap aku rasa lebih baik lepas ni tak payah masak lauk ,makan nasi ngan kicap , lepas tu goreng je ikan , telur atau ayam, lagi senangkan. Cakap memang lah senang nak laksanakan tu payah amat, kasihan plak dorang makan tak berlauk. Percaya tak? hasil tinjauan tak resmi aku dilaman sosial (kah kah kah kah ) banyak banyak kicap yang ada kat pasaran Malaysia, kicap kipas udang lemak manis paling disukai budak-budak termasuklah yang tua bangka cam anak-anak aku.

Moh!!!!! kita masak kicap ikan GT/Gerepoh(masak kicap sempoi)




Bahan-Bahan

Hirisan bawang besar holland, putih, halia
serbuk lada hitam
bunga lawang ngan sedikit kayu manis
sedikit cili api ngan cili hijau dibelah dua.
cili sos
kicap kipas udang-lemak manis


Cara membuatnya

Lebur bahan hirisan sampai layu & bau.Aku buh sedikit sos cili,supaya kuah kicap jadi pekat, kemudian aku buh kicap kipas udang , sukati korang nak buh yang manis atau masin-pada kau lebih elok yang manis).Last sekali buh GT/Gerepoh goreng ngan serbuk lada hitam , biar agak mendidih kemudian angkat. Rasa ikut citarasa masing-masing.



Budak baju merah baru balik sekolah , dah tak sabar nak makan. Dia ni pun boleh tahan gak berhantu ngan kicap.


Juadah petang semalam

1)goreng kobis
2)asam tumis ikan GT/Gerepoh balance semalam
3)ikan GT/Gerepoh masak kicap



Kicap ngan korang ada apa-apa masalah tak ? : )
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jangan ikut sangat

Advertisements

Twitter

anak-anak cik ina