Wednesday, February 22, 2012

Nasi & mee segera & bihun goren & kueh teow goreng -yang mana satu ni........


Ada orang tak boleh kalau satu hari tak pekena nasi, samalah macam yuyi ngan Firdaus . Yuyi lagi dahsyat , setiap pagi mesti nak pekena nasi lemak berlauk , kalau tak pekena badan menggigil kot. Aku ngan suami, setiap hari makan mee goreng , bihun goreng atau kueh teow goreng pun tak kisah. Kadang-kadang tu aku masak nasi hanya semata-mata untuk Firdaus, kalau ikut tekak aku ngan suami makan char kueh teow setiap hari pun tak pe.Entah kenapa , tekak aku ni minat sangat ngan char kueh teow..Kat tempat aku ni ada satu kedai yang jual char kueh teow sedap, tak kedekut kueh teow, ngan kerang dan udang. Cakap pasal char kueh teow, teringat Firdaus, hari tu kat pasal malam, dia nak char kueh teow, aku belikan, sampai satu tempat orang jual mee ngan nasi goreng, di suruh aku beli nasi goreng plak, nampak sangatkan tak boleh berpisah ngan nasi. Aku tak kisah pun nak belikan dia sampai dua jenis makanan, tak membazir sebab dia makan habis.


Time suami tak de cam ni lah gaya aku , masak mee segera ngan ikan jenahak, jahatkan aku mentang-mentanglah dapat ikan free sesuka hati je buh dalam mee segera. Ada orang takut makan mee segera , takut rambut gugur kesan dari perisa mee segera(pendapat orang kat luar sana), kalau takut sangat masa masak sebungkus mee segera janganlah habiskan sepaket perasanya. Kalau kita tak gunakan perasa tu pun tak pe, kita buat lah sebarang jenis sup kemudian masukkan je mee segera tu.

Jom layan .............mamee slllrrrrp kari berapi( berapilah sangat)



Aku tunaikan permintaan suami yang nak makan mamee sllrrrp kari berapi buh ikan .



Bahan-bahan

1)beberapa ulas bawang merah dihiris
2)sawi-siang cuci berseh dan tuskan
3)ikan sekor- cuci berseh
4)2 bungkus mamee sllrrrp kari berapi

Cara membuatnya

Tumis hirisan bawang merah dengan minyak yang sedikit hingga naik bau dan layu. Selepas tu masukkan perasa bersama air(sukatan air ikut citarasa masing-masing) biar agak mendidih kemudian masukkan sawi.Biar kuh mendidih sekali lagi masukkan ikan ngan mee segera. Guna api sederhana, bila ikan dan mee segera dah menepati piawaian , tutup api , angkatlah apa tunggu lagi. lepas tu ngap ngap ngap.Kalau ye pun tunggulah sejuk dulu, kalau bibir tu nak jadi macam bibir angelina jolie cubalah makan masa kuah masih mendidih : )



Sila percaya ngan apa yang korang nampak , Firdaus tu makan mee segara semata-mata nak menjaga hati aku je, nasi goreng tetap maintain kat sebelah, macam tak kenal Firdaus sapa : ) I know what u did last night , u bukak tudung saji kemudian u ratah ikan ngan sayur.kui kui kui



Hubungan korang ngan nasi macam mana?, kawan rapat, kawan biasa atau musuh ketat ? kui kui kui


Jangan ikut sangat

Advertisements

anak-anak cik ina