Thursday, February 16, 2012

terima kasih twiggies coklat gardenia-kisah dan tauladan siri 1

Itulah Twiggies yang Firdaus nak bawak ke sekolah . Beg sekolah cam lebih besar dari orang :)

Satu hari tu kat tempat cashier , nak bayar apatah aku tak ingat, Firdaus masa tu senyum-senyum kat perempuan cashier tu, cashier tu tengok Firdaus senyum , dia tanyalah kat Firdaus

cashier : adik dah sekolah ?

Firdaus : dah, darjah satu

cashier : Adik nangis tak kat sekolah?

Firdaus : tak nangis, saya nangis bila kawan tak nak tolong bukak bungkusan roti je

cashier : ye ke ciannyaaaaaaaaa, ( senyum sambil pandang aku)

Muka aku masa tu tiba-tiba je konpius, terpinga-pinga, tak tahu nak cakap apa, aku lempar senyum kambing kat cashier tu, terus bawak Firdaus beredar dari situ., lagi cepat lagi baguskan : )

Dalam perjalanan balik , berulang kali aku tanya Firdaus "betul ke adik tak tahu bukak bungkusan roti?". Dia plak berulang kali bagi jawapan yang sama "ye, tak tau." Masa ni mula lah aku teringat lirik lagu Najwa latif

Banyak persoalan yang berada di minda
Banyak tanda tanya dan juga kata kerja


INTERMISSION

Minggu lepas , ada satu hari tu aku MC, hari apa aku tak ingatlah plak , sebelum Firdaus pegi sekolah suami suruh aku bukakkan twiggies coklat letakkan dalam bekas Firdaus, katanya nanti time rehat senanglah Firdaus makan. Tiba-tiba je aku teringat kejadian ditempat cashier???????? ooo baru aku tahu kenapa Firdaus jawap cam tu , bila cashier tu tanya.

Aku ceritalah kat suami kejadian kat tempat cashier tempoh hari, aku bagi nasihat kat suami, nak sayangkan anak tu biarlah bertempat , sampai tak tahu bukak sendiri bungkusan roti , macam tak boleh diterima dek akal. Bila aku cakap cam tu, dia tak bagi apa -apa respon, dia senyum je . Keesokan hari dan hari-hari seterusnya dia buat lagi perkara yang sama, bukak dan masukkan roti Firdaus dalam bekas. Dah malas aku nak cakap, biarlah janji dia bahagia ngan apa yang dia buat. Spesis aku ni baik ngan suami waima anak,, aku nasihat atau tegur sekali je, lepas tu terpulang pada dorang samada nak dengar atau tidak : )

Sayang anak , tangan-tangankan ; milo ais kurang manis ko suruh anak makan kertas sebab main -main masa belajar tak cukup zalim nak bawak watak mak tiri bawang merah , kalau nak dibandingkan ngan akak yang pernah tenyeh mulut yuyi ngan cili besar gara-gara tak hafal sifir . Itu dulu sekarang ni aku dah insaf.kah kah kah. Sampai sekarang yuyi bantai gelak sendiri bila teringat aku pernah tenyeh mulut dia ngan cili besar, sebab tu dia suka makan cili kot : ) zaman aku belajar dulu ngan arwah ayah, menggigil kepala lutut kalau tak hafal sifir, kat kepala dah terbayang tali pinggang ngan rotan halus.



Okey sekianlah sahaja kisah dan tauladan siri 1, semoga kita berjumpa lagi di siri -siri yang lain dimasa akan datang. Lepas ni mana tahu ada kisah dan tauladan perlumbaan arnab dan sang kura-kura : )
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jangan ikut sangat

Advertisements

Twitter

anak-anak cik ina