Sunday, March 4, 2012

taman perumahan dikelilingi suasana desa yang permai

Punyalah berkobar-kobar semangat aku nak masak sebelum Firdaus pegi sekolah tapi sayang seribu kali sayang semangat berkobar-kobar aku tu tak berpadanan ngan juadah yang aku sediakan. Juadah tu buat aku gelak  dalam hati.  Tak pelah janji juadah tu Firdaus ngan suami sudi nak  makan. Juadah aku simple je, suhun kentang &telur, telur dadar , sambal ikan bilis dan goreng kailan hongkong . Sebelum Firdaus makan, aku suruh dia mandi dulu, nanti senanglah lepas makan boleh terus siap pakai baju sekolah. Baju sekolah dia dah pandai pakai sendiri, cuma kasut sekolah  je  masih suami  pakaikan, time cuti ni  aku  pakaikan, nak harap dia pakai sendiri sampai esok tak siap. Lepas dah siap semua aku suruh suami hantar dia pegi sekolah.

Benarlah kata pepatah , kita hanya mampu merancang, tapi tuhan yang menentukan, begitulah keadahnya yang terjadi ngan nasib Firdaus semalam kui kui kui, ni semua gara-gara aku terlepas pandang jadual waktu sekolah ganti Firdaus , aku ingatkan masuk kelas 1.10 petang cam waktu sekolah hari biasa , rupanya semalam masuk kelas pukul 12.10 tengahari . Paling kelakar , masa suami sampai kat depan  pagar sekolah , dia tak nampak   kelibat  sorang  budak sekolah pun ,dia ingatkan  sekolah ganti dah cancel ,  tu yang dia ambik keputusan bawak Firdaus balik . Macam manalah dia nak nampak budak sekolah , semua budak dah pun masuk pukul 12.10 tengahari, dia hantar Firdaus plak pukul 1 petang.kui kui kui . Tak boleh nak salahkan suami aku jugak, sekolah Firdaus sekolah lama, kebanyakan tingkap kelas dia pesen lama, tingkap jenis cermin berkaler-kaler, orang luar nak tengok dalam susah sikit .



Semangat Firdaus nak ke sekolah berkobar-kobar



Semangat nak masak aku yang berkobar-kobar tu tak berpadanan ngan juadah ni : (

Nak hilangkan tension Firdaus  semalam tak dapat ke sekolah , aku bawak dia ronda -ronda kat keliling kawasan taman perumahan sambil makan keropok super ring. Buat pengetahuan korang taman perumahan aku ni dikelilingi kampung-kampung, pepohon hijau merimbun dan tak jauh dari sini ada pengkalan nelayan, di sini juga berlabuhnya sampan dan bot nelayan kecil seperti suami aku. Berhampiran pengkalan plak  tu ada kebun tebu  ngan gerai jual air tebu dan sayuran kampung . Aku ngan yuyi pernahlah gak singgah beli air tebu kat situ.





Biasalah tu jalan keliling kampung wajib pakai baju keler lain seluar kaler lain.kui kui kui





Tengoklah tu aku suruh dia jalan terus, di pegi menyinggah ke stesen komuter plak..................







Firdaus menuju ke kedai runcit berhampiran rumah.





Yeah yeah yeah, dah sampai kedai boleh beli keropok super ring .


Sekejap lagi nak kemas rumah, habis kemas nak ajak Firdaus temankan ke kedai, nak beli lauk untuk masak tengahari ni. Dah hari-hari masak, naik bodoh dibuatnya tak tau nak masak apa dah. korang masak apa hari ni?

Jangan ikut sangat

Advertisements

anak-anak cik ina