Tuesday, May 15, 2012

Saper kata lesu layu tak mendatangkan hasil yang lumayan........



Datuk Ramli MS kata Ana Syuhada lesu , ia aku terima yang persembahan dia malam tu sedikit lesu tapi pada aku suara dia tetap ada sesuatu . Setiap orang ada pandangan masing-masing , ye aku sedar ramai yng suka dan lagi ramai yang tak suka , mungkin rezeki Ana syuhada bukan kat pentas Mentor. Susah nak ramal fikiran  peminat  hiburan kat Malaysia ni : ) contohnya  macam filem bunohan, pada aku ngan suami  citer tu best , masuk ni dah dua kali aku tengok cite tu , aku dengar ramai  orang kat luar sana  tak berapa suka citer tu. filem tu  nampak gagal menarik khalayak ke panggung kalau orang tak paham seni susah sikit nak faham citer tu  kebanyakkan rakyat Malaysia suka tengok cite komedi ringan dan hiburan.  Selepas  tengok cite bunohan tu  aku dapat merasakan yang  filem tempatan  masih ada masa depan : )

Saper cakap yang lesu dan layu tak  berharga , kalau digilap tak mustahil jadi sesuatu contohnya kuah dhal aku ni terhasil  dari sayur yang lesu dan layu je : )

  
Siakap pemberian kawan suami, separuh lagi simpan dalam peti ais.
 
Aku goreng garing 
Kemudian aku buat sambal, rasanya kat rumah aku ni  macam dah lama je tak masak sambal ikan 
 
cam tak percaya je sayur ni lesu : )
 Aku bukak peti ais aku keluarkan semua sayur yang hampir lesu dan layu itu contohnya , terung, carrot, cili besar ngan sedikit kacang panjang.Aku siangkan  sayur tu semua kemudian aku rendamkan  dalam air.aku ketepikan. 
Kemudian aku  sediakan bahan-bahan tumisan
1)sebiji bawang holland di potong dadu
2)sedikit rempah campur, sebatang kayu manis ngan 2 kuntum bunga lawang
3)satu tangkai daun kari
4)1/2 inci halia dihiris
5)4 tangkai cili kering -dikerat 1/2 cm
Rendam 250 grams kacang dhal  semalaman
Kesokkan harinya cuci berseh kacang dhal. kemudian rebus kacang dhal  bersama air  dalam periuk(aku guna kuali boleh ) guna api sederhana. Selepas kacang dhal  separuh empuk  bolehlah masukkan sayur  yang lesu dan layu tadi . Biarkan hingga sayur  menjadi lembut  bila semua sayur dah lembut , kacang dhal pun cukup empuk dan kuah dhal  sedikit pekat bolehlah buhkan garam secukup rasa  biar kejap kemudian tutupkan api , transfer kuah dhal ke dalam periuk (arahan tu untuk aku sebab aku masak dalam kuali -kah kah kah)
Dalam kuali lain tumiskan bahan tumisan hingga naik bau dan layu
Bila bahan tumisan dah cukup layu dan naik bau masukkan bahan tumisan tu ke dalam kuah dhal
Kacau sekata sedia dihidang, apalagi ngap terus
Budak busuk tak mandi pagi terus nak mamam nasi
 Budak ni kalau terasa pedas mesti keluarkan lidah.



Okey sampai sini je wa nak mandi , opss lupa plak saper yang suka  boleh gak masak kuah dhal  tu bersama  ayam atau daging .Kuah dhal aku ni ikut citrasa suami dia suka buh sayur je.vegeterianlah konon  .



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jangan ikut sangat

Advertisements

Twitter

anak-anak cik ina