Saturday, July 14, 2012

Biar miskin harta benda tapi beradab dan bersopan santun

Tiba-tiba je kan tajuk  ala-ala  subjek sivik yang kita pernah belajar  kat  sekolah.Yes aku tengah marah dengan orang yang tak beradab ni. Bersopan santun aku tak moh cakap sebab aku memang kureng ngan sopan santun.Pagi-pagi lagi ada orang dah buat aku berangin satu badan. Sebelum start membebel dengan panjang lebar , aku nak perturunkan  sedikit nasihat dan pesanan dari  arwah mak aku , otomatik bila aku praktikkan nasihat dan pesanan tu    Alhamdulillah  anak-anak aku pun praktikkan perkara  yang sama. Memang nampak remeh tapi pada aku penting sangat.Lantak !!!!kalau orang lain tak nak praktikkan aku tetap akan praktik sampai bila dan kalau boleh aku nak anak-anak aku pun praktikkan  perkara  yang sama

Adab-adab yang pada aku penting sangat

1)Jangan masuk  rumah orang sesuka hati selagi orang tak jemput masuk
2)Jangan buka surat orang lain, ambik barang orang lain, menceroboh harta benda dan  kediaman orang lain tanpa keizinan .
3)Kalau pegi rumah orang selagi tuan rumah  tak jemput duduk ko berdirilah sampai esok
4)Jangan meninggi suara bukan pada tempat yang sepatutnya
5)Jangan masuk bilik  orang  terutama orang yang dah berkahwin
6)Jangan suka pinjam barang kelengkapan& dapur rumah waima apa saje barang rumah orang
7)Jangan bagi orang tua duk atas lantai kita duk  atas kerusi

Banyak lagi lah adab-adab yang arwah mak turunkan  kalau aku nak senaraikan sampai esok pun tak habis. Nak tahu kenapa aku berangin satu badan  hari ni?

Pagi tadi lebih kurang pukul 8 aku tengah ralit mengoreng maggi kat  dapur (kedudukan dapurku agak kebelakang sikit) sayup -sayup aku terdengar  orang panggil aku.Jarang sangat-sangat orang panggil aku cuti hujung minggu  cam ni, aku pun buat bodo jelah.Masa tu suami aku ngan Firdaus tengah tidur kat ruang tamu.Tanjat memon aku dengar suara tu makin lama makin dekat yes suara dah  berada  di depan pintu rumah.Suami aku bingkas bangun mungkin terkejut . Nasib baik spesis suami aku tidur ngan berbaju dan berseluar jeans.*bajet suami soleh*.Cuba kalau suami aku tidur berkain pelikat atau berboxer cam mana tak  ke suami aku tersegan termalu. Bahaya betullah orang-orang sekarang ni


Aku nak naik hantu je boleh plak orang tu bukak pagar masuk sampai depan pintu rumah aku.Dia sepatutnya  tak boleh buat cam tu  waima aku kenal seluruh ahli keluarga  dia pun.Pada aku perbuatan dia tu "TAK BERADAB"  Kalau pintu pagar aku tu tak  berkunci boleh lagi aku pertimbangkan perbuatan dia tu, tapi ia dikira berkunci walaupun suami aku hanya  melilitkan rantai kunci kat  pagar pada aku itu tetap menjadi satu isyarat  yang tuan rumah tak bagi orang luar masuk sesuka hati.Aku terkedu dia sesuka hati  masuk sampai depan pintu  rumah orang hanya semata -mata nak meminjam tangga . Entah kenapa aku menyampah sangat ngan orang yang berumah besar atau berkereta manjalar  kadang tu punya lebih dari sebuah kereta tapi agak bangkai disitu  bila ada kemahuan  meminjam gergaji, periuk , tangga, tukul besi  dan berbagai lagi  kelengkapan rumah  dengan jiran tertangga.Pinjam memang  bila-bila pun aku boleh bagi tapi yang benci tu masa kita orang nak mengunakan barang  yang dipinjam kita orang  plak nak pegi  mintak balik ,  nampak  macam kita  plak yang meminjam. *Serius agak bangkai disitu*


Cubalah set kan dalam otak sebelum berumah besar atau berkereta manjalar , wajiblah membeli barang keperluan rumah yang penting-penting dulu terutama 

1) gergaji, tangga, segala tukul dan  barang-barang hardware yang seumpama dengannya
2)kuali, pengukus, segala jenis periuk , segala jenis pisau parang, kapak dan senjata-senjata tajam yang lain

berbuihlah mulut aku cakap perkara  remeh temeh cam ni , serius boleh muntah hijau dibuatnya  -nampak sangat penipukan.Panjangnya   kuliah aku hari ni  tiba-tiba teringat masa duk asrama asal  hujung minggu je ada kuliah subuh. Masa tu lah syaiton-syaiton bertenggek kat kelopak mata.

Cukuplah ye adab-adab tu ,  aku nak tepek maggi goreng yang jadi kontroverse apasal kontroversi sebab masa aku tengah mengoreng maggi ni rumah aku cuba diceroboh.la la la 

Sila jangan muntah ngan maggi goreng aku yang hampir 44 kali aku dah tepek resepi kat blog ni*like i care*

 pastinya maggi kari letup
2 paket mee segera maggi kari, dicelur hingga lembut , angkat cucurkan dibawah air paip sekejap , kemudian tuskan guna tapis,kemudian  gaul sekata ngan 1 1/2  paket  perencah kari. 
 1 ikat sawi hongkong , siang dicuci ngan air kemudian  tuskan
2 biji telur 
 cara-cara membuatnya

1)Tumiskan bawang putih cincang hingga layu dan naik bau ketepikan ditepi kuali(campurkan minyak tumisan ngan sedikit minyak bijan)
2)masukkan sawi , kacau hingga separuh masak ketepikan ditepi kuali
4) masukkan dua biji telur , kacau hingga sedikit garing
5)pecahkan tiga biji telur , kacau hingga garing sepenuhnya
6)Masukkan mee segera tadi, kacau hingga sekata, guna api sederhana semasa mengacau mee segera.Kacau sekata , kemudian angkat dan sedia dihidang.
kat rumah aku ni  2 paket maggi goreng  dah cukup sangat untuk 3-4 orang makan. 
Suami aku suka makan maggi goreng ngan kicap cili(kicap cair + hirisan cili api)
Jemput makan-tengok je udah ye.la la la la 




Sekadar luahan hati

Aku kehilangan mood memasak hari ni  kemungkinan besar hari ni aku masak yang simple-simple je. petang plak teringin nak buat kuih kertas.InsyaAllah jika diizinkan Allah SWT

Jangan ikut sangat

Advertisements

anak-anak cik ina