Monday, July 23, 2012

cekidaut menu berbuka puasa hari pertama-ayam goreng mengcongkam jiwa raga

 Salam Ramadhan...................

Selepas  berjaya ngan  ayam goreng mengcongkam kini  aku kembali dengan ayam goreng mengcongkam plus jiwa raga*serius perasan femes*. Sempena bulan Ramadhan yang mulia ni aku tak suka nak jaja cerita-cerita propa  bila aku dah mention  mengcongkam jiwa raga sila percaya  yang  ayam tu benar-benar  mencongkam jiwa raga.la la la la  kami di sini menghasilkan ayam goreng yang bermutu tinggi sahaja kepada pelanggan kami *restoran fast food  yang mana satu ni*

cekidaut my  juadah berbuka puasa.Aku mengamalkan konsep bersederhana dalam berbuka dan bersahur, InsyaAllah
Sambal belacan tomato
Yuyi ngan sambal belacan tidak boleh dipisahkan.
Tak de kuih muih ye cuma ada jagung rebus. Mood  membeli kuih muih dan lauk pauk  di bazar ramadhan belum kunjung tiba .Jagung manis ni aku beli dipasaraya Giant. Percayakah anda hampir 100% penduduk diseluruh dunia mahir merebus  jagung manis.  Like I care aku tetap nak  tepek resepi jagung manis rebus, first sekali  buangkan  kulit luar jagung dalam dua lapis dan potong hujung & pangkal jagung. Masukkan jagung , garam dan air separas dengan jagung .Rebus selama 30 minit kemudian angkat dan tuskan .
 Setongkol jagung rebus aku potong dua untuk memudahkan anak-anak aku makan.(jika suka boleh lumurkan jagung rebus ngan sedikit majerin)
 Kuah dhal sayur sebagai penganti sayur goreng, cekidaut my resepi kuah dhal kat sini. 

Jeng jeng  cekidaut my resepi ayam goreng mengcongkam jiwa raga.

Ayam sekor dipotong sederhana besar ,dibersehkan dan digaul ngan garam, kunyit dan secubit kecil serbuk perasa

Bahan-bahan bumbu

1)5 batang serai-dihiris kasar
2)satu labu bawang putih-kupas dan hiris kasar
3)2  inchi halia -dihiris kasar
4)2 tangkai daun kari
5)2 sudu besar rempah kari

Semua bahan-bahan bumbu dikisar kering

 
 Gaul mesra ayam tadi dengan  bumbu, bila semua bahan dah bergaul mesra  kita lumurkan ayam tadi dengan  tepung jagung.(quantity tepung jagung mengikut citarasa masing-masing) kemudian perapkan ayam selama beberapa jam.
 Gorenglah secara berhemah-goreng dalam minyak yang banyak dengan api yang sederhana besar
Inilah dia ayam goreng mencongkam jiwa raga yang menjadi idaman anak-anak aku


Sekadar luahan hati

nak ditelan mati emak nak diluah mati bapak-aku dalam dilema, cik sri siantan tolong bagi pendapat....... la la la la la


Jangan ikut sangat

Advertisements

anak-anak cik ina