Saturday, July 21, 2012

cerita santai sebelum dan selepas hari pertama Ramadhan 2012

 Salam Ramadhan...................

Waktu -waktu macam ni dalam  bulan Ramadhan  InsyaAllah ada  sedikit masa untuk aku bersantai  melayari internet . Kain baju tak basuh lagi, rumah berkepah lampau ada hati nak santai. *sila abaikan perkataan turun temurun tu* . la la la sunyi sepi rumah ni   3 orang tu tengah duk berlengkau tidur mana taknya   dekat nak waktu sahur baru  masing-masing sebok nak melelapkan mata.

Aku dah terbiasa dari arwah mak aku masih ada sampilah sekarang ni InsyaAllah aku akan bangun memasak  untuk bersahur. Entah kenapa aku  ngan anak macam tak berapa selera bersahur dengan makanan yang diperhangatkan. Family aku ni bukannya memilih makanan untuk bersahur  makanan simple lagi dorang suka  cuma kalau boleh biarlah makanan tu yang baru dimasak . Menu bersahur yang menjadi kegemaran family aku selalunya makanan  yang bergoreng dan bercili yang penting atas meja tu mesti ada sayur.*mereka sepi tanpa sayur*

Cerita pasal berbuka puasa ; Aku jarang masak makanan untuk berbuka pada hari-hari bekerja kalau masak pun pada hujung minggu . Selalunya makanan untuk  berbuka puasa aku dan anak-anak akan beli je kat bazar bazar ramadhan yang ujud bagai cendawan tumbuh selepas hujan *cis apa kaitannya cendawan ngan bazar ramadhan*

Syukur Alhhamdulillah malam tadi orang melbourne pulang kepangkuan family untuk bersahur  untuk bersahur bersama-sama la la la sukanya Firdaus...*hajat hati nak berhijrah ke australia*. Yuyi sampai je rumah kami buat  rombongan cik kiah ke  pasar malam berdekatan rumah untuk membeli juadah makan malam dan membeli sedikit bahan untuk memasak makanan bersahur.
Kat pasar malam ni  hanya Yong tau fu yang dijual oleh abang  tu  je  menjadi feveret  yuyi *abaikan budak rongak yang sedang bahgia diulit akak dan abang*
 Yong tau fu punya pasal sanggup terbang  17 ringgit duit malaysia 
 nasi lemak opah terbaek ; yuyi  tengah menapau juadah makan malam.
 Firdaus asyik dengan  tonkengs ayam gorengnya   

Syukur Alhamdulillah ini je makanan   yang  aku ngan yuyi dapat sediakan untuk bersahur.
 cekidaut resepi kat belah kanan ye*bajet cam orang hadap sangat ngan respi aku*
1)lauk tradisi kami untuk bersahur-sardin goreng
2)sedikit ikan masin
3)telur dadar
4)kangkung goreng ikan masin

air  panas wajib  janji O
 Sila abaikan muka firdaus yang monyok tu, monyok tak momyok waktu sahur semua kena sahur dalam kemonyokkan tu habis gak sepinggan nasi.ko mampu. the moral of the story saper suruh tidur pukul 3 pagi.Gula-gula hacks kemain ceria , dia tak ingat masa kecik dulu waktu-waktu  bersahur muka dia sama monyok ngan Firdaus.
Firdaus tengah bermuhasabah diri.la la la 



Sekadar luahan hati


Kat luar sana hujan turun mencurah-curah  ngan lebatnya  Alhamdulillah  tercapai hajat  hati Firdaus nak berpuasa dalam keadaan sejuk .la la la 

Jangan ikut sangat

Advertisements

anak-anak cik ina