Sunday, July 29, 2012

Juadah bersahur hari ke 8-makcik dah semakin malas

Salam Ramadhan ..............


Ye , makcik dah semakin malas ye dik nun.Bila kemalasan mulai  menguasai diri apa pun tak boleh alamatnya  juadah   bersahur yang aku sajikan untuk keluarga  dah semestinya makanan yang  amat mudah untuk disediakan  contohnya mee atau bihun goreng.okey stop cite pasal bersahur,  Tak tahulah samada korang perasan atau tidak  yang aku ni jarang tepek gambar  juadah berbuka puasa atau atau bercerita mengenai  juadah berbuka puasa aku ngan family. Bukannya aku tak nak tepek gambar ,aku nak tepek tapi aku segan sebab aku jarang masak juadah berbuka puasa buat pengetahuan korang juadah berbuka  berbuka aku peniaga pasar ramadhan yang masak . Sila percaya aku hanya berkesempatan memasak juadah untuk berbuka puasa  cuma  pada hari pertama dan kedua puasa je.*alasan klise*


Waktu bersahur  otomatik aku bertukar kepada ibuk yang rajin memasak*matik pujik diri sendirii


Menu sahur semalam ; aku goreng  mee goreng sotong 


Resepinya simple dan mudah je :-
Sebungkus mee kuning-basuh dan tuskan
dua atau 3 sudu cili kisar & 6 ulas bawang putih -hentak ngan belakang parang dan kupas *dasar orang rajin*
Taugeh  segenggam dua-aku tak tahulah cam mana besar genggaman  korang.la la la la
sawi 1/2 ikat
basuh berseh  dan tuskan.
 Lebih kurang 10 ekor sotong bersize sederhana besar-siang ,berseh dan tuskan .
Bahan perasa
1)dua sudu besar kicap kipas udang lemak manis-untuk penambah rasa
2)dua sudu besar sos tiram-untuk penambah rasa
3)1  sudu besar kicap pekat-untuk memberi warna hitam pada mee goreng


Tumis bawang putih cincang tumbuk hingga naik bau kemudian masukkan cili tumis sampai pecah minyak(wajib)-masa menumis guna api sederhana ,bila cili dah pecah minyak   masukkan  dua sudu besar sos tiram dan sotong  kacau  sebentar kemudian masukkan sawi, diikuti ngan mee kuning . Bubuh kicap pekat  terpulang citarasa masing-masing, saper suka mee goreng kaler hitam buh lebih sikit kicap.(pada aku dah sedang elok sesudu besar kicap pekat  untuk mengoreng sebungkus mee kuning  )Tak  payah buh garam sebab mee kuning dah sedia masin (gantikan ngan buh dua sudu besar kicap kipas udang lemak manis), Kacau dan kaup balik  jangan putuskan plak mee tu, last sekali buh taugeh, goreng  rebah bangun je , kemudian bolehlah diangkat.sedia dihidang serta dinikmati.
Mee goreng basah cam ni  boleh gak dijadikan juadah untuk berbuka. Kalau waktu bersahur aku goreng mee cam ni punya banyak  maksudnya anak aku yang dua orang tu balik bersahur kat  rumah aku.



Sekadar luahan hati

Hari ni InsyaAllah kalau diizinkan Allah SWT aku memasak untuk juadah berbuka puasa.

Jangan ikut sangat

Advertisements

anak-anak cik ina