Thursday, July 19, 2012

mee goreng mak step by step

ekceli mee goreng ni resepi  ibu mertuaku ,oleh kerana aku dah terlebih pandai mengadjust resepi dia   mengikut citarasa anak tekak aku jadi terpaksalah aku  mengugurkan ayat mertua tu. *menantu  zaman sekarang*.  Dulu  aku pernah tolong ibumertuaku berniaga  jadi dari situlah aku mencilok beberapa resepi masakan dia termasuklah mee goreng ni.  Seperti mana yang  korang tahu ibu mertua aku tu kan bangsa cina , resepi mee goreng cina ni  simple je sebenarnya cuma aku je yang terober tambah itu dan ini.

Kalau nak cerita lebih-lebih pun tak guna lebih baik aku kembali ketujuan asal .

Ye murid -muridku semua mari kita mengoreng mee  kepada  yang dah terror tu ketepi ye, kita ambik sebungkus mee kuning berstatus "HALAL"  kita basuh sampai lebam oppsss sederhana sudah kemudian tuskan*kata step by step haruslah tutorialnya cam gini*

kita ambik ayam separuh bahagian, buang kulit dan lemak yang sedia ada kemudian potong sederhana besar  dan cuci berseh -ibu mertuaku tak buh ayam.
 
1/2 ikat sawi hongkong , siang , cuci dan tuskan. Aku saje  nak tambah segenggam taugeh ngan 1/2 cekak kucai-dipotong sederhana halus
Mula-mula kita panaskan sedikit minyak dalam kuali kemudian kita tumiskan 6 ulas bawang putih yang dah dicincang.Tumis bawang putih sampai naik bau dan  bertukar  warna kekuningan.
 
Selepas  bawang dah naik bau kita masukkan ayam tadi diikuti ngan sedikit  air biar ayam  sampai separuh masak  -guna api sederhana
Bila ayam dah separuh masak, masukkan sawi kacau kaup balik sekejap kemudian masukkan kicap "PEKAT"kacau sekejap (saje aku boldkan pekat tu aku takut korang tak perasan) diikuti sedikit garam dan  mee kuning.Kacau goreng hingga semuanya bergaul mesra.Akhir sekali buh taugeh ngan kucai diikuti ngan secubit kecil serbuk perasa.  (jika lepas dimasukkan  kicap pekat mee tu menjadi   agak kering pandai-pandailah  tambah  sikit air ye)
Siap sudah mee goreng mak.la la la 
 
Jemput makan kengkawan mee goreng mak 
 
Abaikan permintaan suami aku .
 


Sekadar luahan hati

"Lebatnya hujan kat luar sana," itu je aku nak bagitau

Jangan ikut sangat

Advertisements

anak-anak cik ina