Thursday, August 2, 2012

Juadah bersahur hari ke 13- ayam KFC 1 ; prekuel

Salam Ramadhan..................

Pejam celik pejam celik dah 13 hari umat Islam berpuasa . yeak yeak tak lama lagi raya .udah dah macam budak-budak plak aku ni. Dah tua-tua ni raya apa lagi bagilah can budak-budak plak beraya. Sejak ketiadaan ahli keluarga suasana hari raya aku agak suram tapi ia tak pun mematahkan semangat aku untuk menyambut hari raya dalam suasana yang gembira, meriah dan happening bersama anak-anak dan suami ,sila percaya. Apalah nak dikenang orang yang dah pergi , yang pergi dah tentu tentu pergi tak kan yang hidup tak boleh menikmati segala kegembiraan yang ada kat dunia ni.

Berbalik pada cite juadah bersahur ; Subuh tadi aku terlebih rajin aku buat nasi goreng ayam. Tak delah aku rajin sangat pun tapi sebab dek mengenangkan ada 3-4 ketul ayam KFC balance berbuka semalam aku gagahkanlah diri buat nasi goreng. Membazir amalan syaiton jadi daripada membazir ayam cam tu marilah kita memasak nasi goreng ayam


3 ketul ayam KFC Original
potong sederhana besar(jangan tulang ayam pecah)
6 ulas bawang putih dicincang
suku kobis cina & 5-4 batang kacang panjang -dihiris sederhana halus
Bahan sampingan yang lain
1)3 biji telur
2)1 1/2 kiub ayam maggi
3)5-6 biji cili api ditumbuk atau dipecah-pecahkan
4)sedikit kicap cair(sebagai penganti garam)

Cara-cara membuatnya

1)Tumiskanbawang putih cincang sampai layu dan naik bau ketepikan ditepikuali(campurkan minyak tumisan ngan sedikit minyak bijan)
2)Tumiskan sekejap 11/2 kiub pati ayam maggi(pecahkan kiub tu guna sudip ye).
3)masukkan hirisan kobis cina , kacang panjang dan cili api tumbuk tadi, kacau hingga kacang panjang sedikit empuk ketepikan ditepi kuali
5)pecahkan dua biji telur , kacau hingga garing sepenuhnya
6)masukkan ayam KFC yang dah dipotong sederhana besar. kacau sekejap
7)Masukkannasi sejuk,buhkan sedikit kicap cair kacau hingga semuanya bergaul,guna api kuat semasa mengacau nasi goreng, akhir sekali titiskan 3-4titik minyak bijan.Kacau, angkat dan sedia dihidang.


Jeng-jeng nasi goreng ayam sedap dan mudah disediakan , ialah tu.
ni suami punya dia memang jenis memang makan sikit tapi kalau asam atau jajan dia makan banyak dan laju.la la la .


Sekadar luahan hati.......

Ada sedikit pelik tekak aku ni kalau kat rumah tak lalu makan kalau kat opis laju je.

Jangan ikut sangat

Advertisements

anak-anak cik ina