Wednesday, August 8, 2012

Sembang-sembang pasal juadah berbuka puasa dan wishlist untuk Hari Raya 2012

Salam Ramadhan.................


Aku tak pernah menetapkan peruntukan perbelanjaan  persiapan hari raya setiap tahun. Namun itu tak bermakna aku akan berbelanja secara berlebihan. Dalam soal berbelanja aku suka ukur baju kat badan sendiri tapi soal kualiti sesuatu pakaian atau barang tetap menjadi  keutamaan buat aku  .Aku masih berpegang  pada prinsip  "alah beli menang memakai" *undilah saya sebagai menteri hal ehwal penguna*. syy sekarang ni saper menteri hal ehwal penguna kita. dasat betul aku ni itu pun tak tau .

wishlist aku  untuk hari raya 2012-ko mampu

1)sepasang baju kurung-tak payah time raya aku pakai kain batik ngan tshirt je -time raya tak menang tangan
2)kasut tumit tinggi-masa bila aku nak pakai tu?
3)langsir bilik -guna je langsir  dua tahun  lepas -kaler kuning gitu
4)Langsir Sliding door warna kuning-wajib beli  supaya sedondon ngan langsir bilik dua tahun lepas
5)kemeja, tshirt , seluar bermuda & seluar baju melayu  firdaus-setel, yuyi dah beli kat Australia ngan JJ-ko mampu seluar baju raya kat Australia,mak tak mampu.
6)pakaian yuyi ngan gula-gula hacks-sendirian berhad dia borong kat Australia hari tu.
7)seluar baju melayu suami-berlambak kat dalam lemari , semuanya kelihatan masih baru *nampak sangat pakai seluar baju melayu setahun sekali* Suami aku dia tau keja dan bagi duit  aku tukang beli pakaian dan barang apa patut . Yang bagus suami aku ni dia tak banyak bunyi dia pakai je seluar baju yang aku belikan untuk dia. Suami aku ni kureng  sikit  nak mengekor kalau aku & anak-anak  gi shopping .Dia anti sikit ngan shopping komplek.
8)Bab makanan  bab paling aku suka nak cite dah tentu-tentu dalam list aku ada rendang kambing, ayam masak merah, ketupat atau nasi himpit, kuah kacang, sambal sotong atau udang selebihnya akan menyusul kemudian.
9)Biskut raya -samperit dahlia, coklat chips, tart nenas, biskut suji. InsyaAllah akan terlaksana impian aku nak biskut raya tahun ni sekiranya Allah SWT mengurniakan kesihatan yang baik buat aku .

Berbalik pada cite juadah berbuka puasa ; menu berbuka  puasa kami bertiga hari minggu hari tu , masa ni yuyi ngan gula-gula hack dah balik awal .Aku cuma masak 3 jenis makanan  yang simple dalam kuantiti yang kecil

1)Tempe & ikan bilis  goreng cili
2)kangkung belacan
3)kari ikan cencaru
Tempe & ikan bilis aku buat goreng cili

Milo ais kurang manis maafkan akak  ye sekiranya tempe ni membuatkan hatimu terluka .la la la la. Kedekut okey aku hanya goreng sekeping tempe je bersama segenggam ikan bilis.Mulai sekarang aku nak belajar memasak 2 hingga 3 jenis makanan dalam kuantiti yang  kecil untuk mengelakkan berlakunya pembaziran.  Dan lagi satu aku  kurang  gemar nak memenuhkan  esbok aku ngan baki makanan yang tak habis dimakan bukan apa  aku perhatikan  orang-orang kat dalam rumah aku ni spesis tak berapa nak makan makanan yang diperhangatkan jadi , dikhuatiri baki makanan tu  akan  duk berbulan-bulan dalam esbok..
 Ikan cencaru ni yuyi  belikan untuk aku sebelum dia balik ke rumah  petang tu. Aku ambik ikan cencaru tu sekor yang besar untuk dimasak kari tanpa santan.Mulut suami aku yang agak bangkai  dia boleh cakap aku nak jimat cermat sebab tu masak sekor ikan je. "kalau aku pandai berjimat dah lama aku kaya raya,"balas aku plak. Lantak biar dia terbako saper suruh  membako aku.

Tempe ngan ikan bilis ni aku goreng guna cili besar  tumbuk. Masak ni main  lebur je tapi kena pastikan yang ikan bilis dan tempe tu digoreng dulu.Jangan lupa balancekan rasa manis + masin kalau  boleh tambahkan secubit serbuk perasa.
Kari ikan cencaru sama je ngan resepi kari ikan aku  yang lain , pilih je resepi kari ikan kat sebelah kanan blog aku ni.
Kangkung goreng belacan
Abaikan batang kangkung yang agak panjang tu. Kat  sebelah kanan blog aku  ada resepi kangkung goreng belacan ambik je jangan segan-segan.Cuma kelainan kali ni kangkung  aku goreng   mengunakan cili besar tumbuk.


Sekadar luahan hati

Samdol bila nak bayar hutang ni....................tulah aku dah kata jangan suka nak percaya kat orang dia tak nak dengar.lantak pi



Jangan ikut sangat

Advertisements

anak-anak cik ina