Thursday, October 18, 2012

hari minggu dan rabu aku ; perghh sedapnya gabungan ikan masin, sambal belacan dan sup

apa kenalah dengan  mata aku ni asal menghadap komputer je mulalah  mengantuk. Nilah masalah besar yang aku hadapi  sekarang ni mengantuk, mengantuk dan mengantuk.Fed up !Kalau mata ni boleh disengkang dengan anak mancis mau aku sengkang.

haish macam dah lama je aku tak bercerita pasal masak-masak kat sini *poyonya simakcik ni* macamlah orang  di  luar sana  berminat sangat dengan  cerita masak memasak  kau tu. Ekceli aku tak  kisah pun  samada orang  berminat atau tidak  apa yang penting blog ni membuat hidup aku tersangatlah gembiranya.


Berbalik pada tajuk entry aku kali ni ; seminggu ni aku  asyik  masak sup fishball & cendawan tiram tak pun sup fish cake plus fish ball ni semua gara-gara  suami aku  memuji-muji kesedapan  sup fishball aku ni.*naik lif tekan butang sendiri*
Bahan -bahan  untuk membuat sup fishbal & bebola ikan ni mudah banget semudah ABC tak pun 123  resepi ni sesuai  buat ibu rumahtangga yang bekerja  dikantor atau dikilang. *semangat Indon dah menyelinap masuk*

bahan-bahan  untuk membuat sup fishball (semua anggaran  bahan masakan  mengikut anggaran fishball dan sup)

1)3-4  ulas  bawang merah
2)3-4 bawang putih
Kedua bahan dibasuh,diketuk kemudian dibuang kulit dan cincang kasar  mengunakan pisau besar
3)5-6 keping cendawan tiram-cuci kemudian siat-siatkan dan tuskan airnya
4)sepaket fishball sederhana besar
5)1 1/2  kiub  pati ayam maggi

6)2-3 tangkai daun bawang-dihiris sederhana halus

Cara-cara  membuatnya

1) Tumis bawang ketuk  (no-2)dalam minyak yang sedikit hingga  naik bau dan layu.
2)pecahkan kiub pati ayam maggi , tumiskan sekejap
2)Masukkan 1 liter air  , biar agak mendidih
3)masukkan  fishball, biar seminit
4)masukkan cendawan tiram biar seminit
5)sebelum angkat  taburkan daun bawang yang dah dihiris tadi, seminit kemudian terus tutup api.

*kalau suka kita boleh juge mengunakan  fishball (bebola ikan atau bebola ayam) buatan sendiri*


Terpulang pada kengkawan semua  samada hendak memilih fishball yang kecil atau yang besar  ataupun  fish cake
Cendawan Tiram
 
sup fishball dan fish  cake
keesokannya masih sup fishball tapi kali ni aku campurkan cendawan tiram
Aku goreng sedikit ikan masin buatan suami
"TERBAEK "ikan masin  buatan suami dan kawan kawan memang sedap
tak sah kalau tak de sambal belacan simple je sambal belacan aku ni ; sedikit cili api + sedikit cili masak +  1 inchi belacan bakar (kisar kering) kemudian masukkan cili dan belacan kisar tadi ke dalam mangkuk.Perahkan asam limau , buh sedikit gula dan secubit kecil serbuk perasa , sedia dihidang.
 malam -malam buta cam ni tetiba je tekak  nak makan tempe, harus goreng tempe masa tu gak.
sedap dimakan ketika masih panas



 Okeylah masa tak mengiizinkan untuk aku lepak lebih lama di sini.faham-faham  sudah.wa cau dulu.

Jangan ikut sangat

Advertisements

anak-anak cik ina