Monday, November 26, 2012

Save blog name ; ku simpan blog ni disudut hati yang paling dalam



 Entahlah aku pun tak tahu nak cakap apa lagi. Bila aku fikirkan balik rasa tak berbaloi segala  penat lelah dan pergorbanan aku untuk blog ni .Aku terasa separuh dari jiwa aku hilang sekiranya dalam sehari aku tak dapat meninjau dan mengupdate blog kesayangan aku ni.Tapi semalam bila aku dapat tahu yang aku tak boleh lagi mengupload gambar ke dalam post hanya  semata-mata pasal  storage pictures blog aku dah lebih limit tetiba je aku rasa macam nak kuburkan  minat aku dalam dunia blogging.Aku berblog sebab minat , tapi bila dah jadi macam ni siapa yang tak kecewa.Bila fikir beratus kali balik memanglah macam nak kukuburkan saje  blog ni tapi bila aku cuba berfikir sebagai blogger yang ada potensi untuk memiliki hasil pendapatan RM20,000 sebulan dengan berblog    #of courselah  dasar mata duitan# otomatik dalam masa 24  jam aku bina lagi  blog baru. 


Selamat datang ke blog baru aku , sila save link baru   blog cik ina do do cheng   dalam blog list kengkawan, tak save korang rugi.*serius ni*


Pesanan khidmat masyarakat ; Jangan rajin sangat nak berlegar-legar kat blog  baru aku , apa benda pun tak de lagi kat situ.Bagi aku sedikit masa nanti bila ada masa aku update ye.






Terima kasih kerana sudi berkunjung ke sini Semua cerita diblog ini berkisar mengenai kehidupan peribadi aku , tidak ada kena mengena dengan orang lain kecuali aku dengan jelas menulis nama atau menyiarkan gambar sesiapa.Segala hasil tulisan di blog ini merupakan pandangan peribadi aku dan tidak mewakili mana-mana pihak .

Saturday, November 24, 2012

candle light dinner di Windmill ; Chinese Dinner vs. Western Dinner

Masa kitaorang sampai kat Jaya Jusco Bukit Tinggi , jarum jam dah menunjukkan pukul 6.30  petang. Masing-masing perut  dah kelaparan. Perut aku ni biar macam mana lapar pun InsyaAllah  masih boleh bertahan sampai dua atau tiga jam tapi tidak pada yuyi dan Firdaus. Bila perut mereka lapar otomatik wajah mereka murung dan maka mulalah  langkah mereka jadi tak tentu arah.*sila percaya*

Semasa  kitaorang berada di sana , kelihatan dua pasangan sedang ber-candle light  dinner . Permandangan macam tu  aku dah biasa tengok yang boleh aku cakap aku respeklah pasangan yang boleh melakukan perkara-perkara sweet seperti pasangan merpati sejoli.Okey itu aku tapi macam mana plak dengan Firdaus  yang baru pertama kali dalam hidupnya  melihat permandangan macam tu . Rasa Kelakar pun ada bila aku tengok firdaus teruja melihat dua pasangan yang ber-candle light dinner tu spontan dia suruh  yuyi pasang lilin. Yuyi macam  blur dia terus cakap "dik dorang pasang lilin sebab mata dorang tak nampak."kata-kata yang tak dirancang itu keluar spontan dari mulut yuyi.Aku minta maaflah kepada pasangan-pasangan yang pernah ber-candle light dinner,   yuyi  tak de niat  nak mempersendakan korang rasanya tu cuma jawapan selamat bagi dia untuk waktu itu : )


sessi  menayang buku menu ke apa ni?
 Adakah saya masih dirindui oleh pembaca blog mak saya?
 sessi membuat memek muka
 Siakak hanya mampu memerhatikan saje perangai mengada-ngada siadik
Ambillah saya sebagai model iklan ubat gigi, saya dah bersedia dari segi fizikal dan mental.... 
Budak  yang suka buat perangai bila akak disisi

Kebelakangan ni Gula-gula hacks jarang muncul  dalam blog aku , sekali muncul hambek kau rambut sebegini... 
 Tengoklah Firdaus tu suka sangat nak menyelit sebelah akaknya.

Sebelum ni kitaorang tak tahu pun yang  di Windmill ni ada menghidangkan chinese dishes apalagi bila yuyi tahu kat sini ada chinese dishes dia pun terus order nasi bersama chinese dishes.Antara chinese dishes yang yuyi order.

Sambal udang sebegini memanglah disukai kaum cina kerana rasanya  tak berapa pedas 
  sayur campur ; di rumah aku jarang masak sayur mungkin anak-anak kurang yang berminat
  Ayam goreng halia ni rasanya lebih kurang sama saje macam ikan goreng halia aku kat sini.
Selepas chinese dishes habis  yuyi order Roast Lamb.Aku tak tahu kat mana lagi yuyi nak sumbat roast lamb ni, akhirnya gula-gula hacks dan aku juge yang menghabiskannya, dah aku agak.
Jarang sangat cerita makan-makan aku di sesebuah restoran  aku akhiri dengan gambar anak-anak dihadapan restoran. Bukannya aku tak gemar cara sebegini cuma aku rasa keadaannya nampak klise sangat.


Sementelaah cuti sekolah masih panjang , hari ni  aku bercadang nak membawa anak-anak aku mandi  sungai .Tetapi selepas mendengar nasihat  suami yang  mengatakan dalam keadaan  cuaca tak menentu sekarang ni  agak tidak berapa baik mandi air bukit maka aku akur keputusan suami.InsyaAllah aku akan cari tempat mandi yang lain . 



Terima kasih kerana sudi berkunjung ke sini Semua cerita diblog ini berkisar mengenai kehidupan peribadi aku , tidak ada kena mengena dengan orang lain kecuali aku dengan jelas menulis nama atau menyiarkan gambar sesiapa.Segala hasil tulisan di blog ini merupakan pandangan peribadi aku dan tidak mewakili mana-mana pihak .

keghairahan untuk benda-benda macam ni....aku tak tahu nak cakap apa dah...........


Seriously, aku tak tahu nak buat apa dah ngan habit siyuyi ni. Dari kecik hinggalah dewasa tak pernah nak berubah . Aku tengok jelah ,nak tegur masing-masing dah dewasa ye dak. Aku tak tahu berapa banyak lagi dia nak himpun cekak rambut, sepit rambut , subang, dan macam-macam aksesori wanita. Sehari dua dia pakai kemudian dia campak lepas tu beli lagi. Macam tulah seterusnya .Masa zaman dia sekolah duit belanja sekolah RM4 yang aku beri setiap hari  habis dibelinya  aksesori . Tak cukup dengan aksesori dibelinya juge  berbagai-bagai  bedak dan pewangi badan. Disney tok wan disney pun dia beli.Muntah hijau bila aku tengok benda alah tu semua  bersepah-sepah dalam bilik. Bila aku bising sehari dua nampaklah benda alah tu tersusun rapi lepas tu simpang- perenang tunggang langgang balik.Sekarang ni dia dah tak duduk dengan aku   lantak pilah aksesori dia nak bersepah macam mana pun. Aku dah tak pedulik sebab aku dah tak payah nak tengok lagi ye dak. Setiap kali dia datang ke rumah ni aku ada je aksesori dia yang tertinggal. Merata-rata alam , bawah katil , tepi lemari, atas lemari mesti adal lah    dia punya aksesori .....Esok lusa saper yang kahwin dengan dia mesti pening kepala bila tengok aksesori dia yang bersepah merata alam tu  hurmmmm nasib lah kan

Kejadian petang tadi di Jaya Jusco Bukit Tinggi  ; terserempak dengan kiosk yang menjual aksesori dia terus ajak aku singgah sekejap katanya nak meninjau-ninjau cekak rambut .
 Rambang mata melihat cekak rambut yang beraneka jenis sampaikan dia tak tahu nak pilih yang mana satu.
Akhirnya selepas membelek satu persatu  dia telah merembat 4 cekat rambut dan dua pengikat rambut sekali gus.
Salah satu cekak rambut yang menjadi pilahan hatinya. Sukalah tu.arghhh geram aku




Terima kasih kerana sudi berkunjung ke sini Semua cerita diblog ini berkisar mengenai kehidupan peribadi aku , tidak ada kena mengena dengan orang lain kecuali aku dengan jelas menulis nama atau menyiarkan gambar sesiapa.Segala hasil tulisan di blog ini merupakan pandangan peribadi aku dan tidak mewakili mana-mana pihak .

Friday, November 23, 2012

ayam bakar ala ala sate -menu simple dan sedap


petang semalam masa atas motor  aku bagitau suami  yang aku nak singgah sekejap   kedai acheh  beli ayam.Esoknya aku cadang nak buatkan Firdaus  ayam bakar ala-ala sate untuk  dibawak kerumah pengasuh.ek elehhhhh  tetiba je suami aku tanya "elok ke ayam kedai Acheh tu?.Kenapa tak beli kat Ayamas?  Pelik , tak ade angin  tak de ribut  tiba-tiba je tanya macam tu.banyak kau punya mak we kat Ayamas ,"aku kata dalam hati. Mampus !! kalau  suami aku boleh  baca hati  aku  la la la

Maka pergilah kami berdua menaiki motor buruk ke Kedai  serbaneka Ayamas untuk membeli seekor ayam.Tolonglah bukan selama ni aku beli ayam kat kedai acheh ke ?Punyalah jauh berlegar nak beli seekor ayam .Dah buang tabiat suami aku ni *sabau jelah kan*

Inilah seekor Ayam ayamas; tetiba je kan.
Bahan  perapan untuk memerap separuh ayam
1)2 inchi halia
2)1 inchi ibu kunyit
3)4 ulas bawang merah
2)2 ulas bawang putih

dikisar kering

 rempah kering
1)1/2 sudu  jintan manis
2)1/2 sudu ketumbar
3)1/2 sudu  jintan putih

sangrai dan kisar kering

 Satukan bahan kisar di dalam bekas dan masukkan sesudu besar gula perang atau gula merah kemudian kacau sekata.*gula memberi rasa sedikit berbeza berbanding gula putih*
 Ayam dicuci dan dilap berseh dengan tisu kertas atau tuala berseh.Kelar-kelarkan  sedikit badan ayam dengan pisau. Lumurkan ayam dengan  kicap cair kemudian  sapukan ayam dengan bahan perapan. Perahkan sedikit  limau kasturi kat atas ayam .Perap ayam semalaman.
 Sebelum di bakar sapukan sedikit butter/planta untuk ayam .  Masukkan ayam dalam ketuhar (suhu 190 darjah celcius) atau dalam chefal : ) bakar /panggang sampai kekuningan
 dalam proses pembakaran

 sos cili bawang putih halia*suatu waktu dahulu aku pembuat sos cili tegar*
 bekal makanan   firdaus ke rumah pengasuh
 ayam bakar ala ala sate yelah tu


Jumpa lagi ye.Selamat berhujung minggu bersama keluarga tersayang.

Terima kasih kerana sudi berkunjung ke sini Semua cerita diblog ini berkisar mengenai kehidupan peribadi aku , tidak ada kena mengena dengan orang lain kecuali aku dengan jelas menulis nama atau menyiarkan gambar sesiapa.Segala hasil tulisan di blog ini merupakan pandangan peribadi aku dan tidak mewakili mana-mana pihak .

Hotel the Royal Bintang ; Adakah tahun ini produk mandian Johnson sudi menaja pemenang?

Malam anugerah Bintang popular syarikat buah letup-letup sdn bhd 2012 bakal berlangsung tak lama lagi di Hotel Royal Bintang .Hanya tinggal dua minggu saje lagi.Bahang malam kemuncak anugerah bintang popular kian terasa tapi kak limah terus makan dan makan  tanpa pedulik orang sekeliling .

Kak limah ,maaflah pada malam kemuncak aku tak dapat beri sokongan padu pada kau , kau tahukan pada malam tu aku membantu suami menghandle perkahwinan adiknya  digereja $$$$$$  dan majlis makan malam perkahwinan mereka di Hotel royale  &&&& Kuala Lumpur.

Oleh kerana pada malam tu  aku tak dapat  memberi sokongan padu pada kau tapi janganlah  risau sebelum menjelang malam kemuncak InsyaAllah aku akan cuba  memberi   motivasi dan semangat untuk kau  kurus seperti Kim Kardshian .Penat tau mak google tip kurus untuk kau : ) ha ha ha ha kau rasa kau boleh kurangkan inchi dan berat badan dengan cepat ke , kalau  dalam masa dua minggu ni kau pulun  mengamalkan diet atkin?ha ha ha ha


ATKIN DIET
Atkin Diet ni adalah diet yang amalkan Protein saja, tanpa karbohidrat.. tapi tak bagus diamalkan berterusan, maksima 2 minggu je.. ni ada info tentang sedikit info Atkin Diet yg kita simpan.....

Bagi yang sedang menjalani program Atkin Diet, sila elakkan mengambil makanan berikut dalam masa 2 minggu pertama..

1.) Elakkan NASI, MI, MIHUN, LAKSA, LAKSANG, SPAGETTI, FETTUCINI, VERMICELLI, KUEW TIAU dan yang sebangsa dengannya.

2.) Elakkan Roti, roti berserat, roti bun, rotiBoy, roti canai, roti jala, roti bakar, roti pastries dan apa2 yang sebangsa dengannya.

3.) Elakkan Gula - gula pasir, gula melaka, gula merah, madu, gula-gula dan apa-apa yang bergula tinggi.

4.) Elakkan Buah-buahan (lepas 2 minggu baru makan berpada-pada).

5.) Elakkan minuman bergula, jus buah-buahan, air bergas (coke, pepsi, 100plus, etc), kurangkan pengambilan kopi!

6.) Elakkan snek seperti Twisties, biskut manis, nachos, popcorn, jeruk manis.

7.) Elakkan segala bentuk kacang untuk 2 minggu. Tak kira kacang biasa, gajus, kuah kacang, dhal...

8.) Elakkan makanan berproses seperti kentang goreng, bebola ikan, bebola sotong.

9.) Elakkan makanan bertepung seperti kek, biskut, kuih-muih.

********************************************************

Boleh Makan:

1.) Ayam - panggang, steam, bakar, sup, satay, digoreng tanpa tepung.

2.) Semua ikan - sama macam ayam, boleh grill, steam, goreng tanpa tepung. Tak kira ikan salmon, pari, tenggiri, terubok, ikan bilis...

3.) Semua daging - rusa, lembu, kambing - buat steak, satay grill, sup ekor, daging bakar, disalai... asalkan halal.

4.) Udang - bakar, tomyam, goreng dgn cili boh, etc. Elakkan sotong coz karbohidrat tinggi.

5.) Sayur, terutamanya sayur hijau. Kurangkan lobak merah, elakkan kentang. Lagi hijau, lagi bagus, macam sawi, bayam, salad, timun...

6.) Keju jenis cheddar, mozarella, parmesan. Limit kepada 2-3 keping sehari.

7.) Air kosong, air mineral -minum 8 gelas atau lebih sehari untuk elakkan sembelit.

8.) Nak makan burger? Buang roti bun atas dan bawah, makan daging burger dengan sayur dan mayonis kat dalam je...

9.) Pizza? Makan topping kat atas je, roti kat bawah tu kasi orang yang tak perlu diet...
10.) Makan supplement dan vitamin seperti spirullina dan multi-vitamins untuk menambahkan lagi tenaga dan kuatkan daya ketahanan badan.


Jangan lupa makan sarapan, tengahari dan makan malam. Makan malam sebelum jam 9 malam. Jangan ponteng makan!

Contoh sarapan / Breakfast
1.) Telur rebus - 1 biji - (0.6 grams carb)
2.) Chicken slice - 2-3 keping - (0.0 grams carb)
3.) Air suam - 1-2 glass - (0 gram carb)
4.) Keju - 2 keping - (1 gram carb)

Makan Tengahari / Malam
1.) Ikan panggang - 1-2 keping - (0 gram Carb)
2.) Sup Ayam - 1 mangkuk - (0.5 - 1 gram Carb)
3.) Ayam goreng - 1-2 ketul - (0.5 - 1 gram Carb)
4.) Sayur-sayuran hijau - 1 mangkuk - (1 - 3 grams Carb)

 
 Aku harap tahun ni  produk shokubutsu mengambil alih penajaan : )

Penaja tahun lepas
 Juara bertahan dalam bulatan ; Adakah dia akan terus mengungguli bintang paling popular 2011 kita nantikan(gambar ku cilok dari blog kawan (biarlah rahsia)
Saya sangat gembira selepas menjadi  naib juara tahun 2011 dan tahun ni saya memasang azam untuk menewaskan tempat Fasha Sandha pemenang bintang paling popular berita harian 2010 ek elah.





Terima kasih kerana sudi berkunjung ke sini Semua cerita diblog ini berkisar mengenai kehidupan peribadi aku , tidak ada kena mengena dengan orang lain kecuali aku dengan jelas menulis nama atau menyiarkan gambar sesiapa.Segala hasil tulisan di blog ini merupakan pandangan peribadi aku dan tidak mewakili mana-mana pihak .

Thursday, November 22, 2012

kalau tak Ali tomyam, Abu Tomyam tak pun Suria tomyam

 Malam tadi suami aku mengoffer diri nak belanja aku makan di kedai makan dekat kawasan  berdekatan dengan rumah aku.Bagai orang mengantuk disorongkan bantak  ye dak.Balik dari kerja terus ambik Firdaus dari  rumah pengasuh.Ingatkan suami aku nak balik kerumah dulu  tukar baju  rupanya dia  terus nak bawak aku dengan Firdaus pergi makan. Layan jelah yang kasihannya Firdaus tak sempat tukar baju  berlengan.ha ha ha .Anak aku busyuk masyam ni memang tak suka pakai baju atau t-shirt tak berlengan tapi kat rumah mama(pengasuh) dia kena gak pakai baju atau t-shirt  tak berlengan mamanya  tak nak bagi dia berpeluh sebabnya kulit dia ni cepat mengalami kegatalan bila berpeluh.Malam tadi dia redho je terpaksa   pergi makan dengan  memakai t-shirt  tak berlengan.

Apasal kedai makan orang kita kebanyakannya  ada terselit perkataan Tomyam di  belakang nama setiap kedai makan terutama kedai kelantan ?soalan ni soalan yang tak berapa penting nak  kena  jawab, saje aku nak buat gempak.

menu kami jarang berubah bila makan kedai melayu : )
tomyam
kailan ikan masin
nasi goreng cina dan ayam goreng-untuk Firdaus
minuman ; Lai chee kang/Teh O limau ais/Nescafe panas

Member bengang tak sempat tukar t-shirt lain  lagi ayah dia bawak pergi  makan.
 Semalam order dua mangkuk lai chee kang, bukan apa takut last minute budak ni tukar fikiran
 entah kenapa malam tadi  suami aku boleh order  telur dadar .Mak peninglah kalau ada orang yang  nak order telur dadar bila makan kat luar : )
 kailan ikan masin
 Dia ni macam biasalah mana boleh tinggal nasi goreng cina dengan ayam goreng

Tomyam seafood ; setiap kali order suami aku wajib sebut "tambah lauk  lebih ye  nanti saya bayar" entah kenapa orang kita ni kalau berniaga takut sangat nak buh lebih udang, ayam atau sotong, dorang takut kita tak bayar ke apa?Berniagalah cara profesional kita akan bayar apa yang kita makan, tak payahlah risau.



Terima kasih kerana sudi berkunjung ke sini Semua cerita diblog ini berkisar mengenai kehidupan peribadi aku , tidak ada kena mengena dengan orang lain kecuali aku dengan jelas menulis nama atau menyiarkan gambar sesiapa.Segala hasil tulisan di blog ini merupakan pandangan peribadi aku dan tidak mewakili mana-mana pihak .

Pengasuh; nursery; daycare;taska ; tepuk dada tanya selera

So far aku belum pernah lagi meninggalkan  anak-anak aku  di bawah jagaan nursery@daycare@taska. Sewaktu aku keluar bekerja keempat-empat anak-anak aku ni dari yang besar sampai yang kecik aku tinggalkan dibawah jagaan pengasuh. Kebiasaannya hari  bekerja aku  bangun awal sikit ,lepas  dah siap segala tugasan penting seperti menyediakan breakfast, mengemas rumah apa yang patut baru aku kejutkan anak-anak .Selalunya sebelum hantar dorang  ke rumah pengasuh aku mandikan berseh-bersehkan dan wangi-wangikan dorang  dulu. Anak-anak aku ni suka tarik muka 14 kalau aku tak mandikan sebelum pegi ke rumah pengasuh.

Well , nak buat macam mana biasalah pagi-pagi kelam kabut  semua benda kena  uruskan sendiri .Oleh kerana nak mengurangkan kekalutan dan ketegangan dipagi hari  semua barang  kelengkapan  untuk anak-anak macam sabun,pampers,  bedak dan  pakaian aku tinggalkan terus kat rumah pengasuh  jadi setiap pagi  aku tak perlulah bersusah payah  nak  menyediakan barang -barang tu semua , aku tinggal bawak bekalan makanan untuk  mereka je .

Aku ni tak delah cerewet sangat  dalam memilih pengasuh anak-anak aku. Maaflah sekiranya apa yang aku nak cakap ni akan  menyinggung perasaan ibu bapa kat luar sana. Selalunya kalau  aku perhatikan  kebanyakan ibubapa yang cerewet tulah yang tak berapa semenggah.Mata aku sendiri menyaksikan yang mereka menyerahkan bulat-bulat anak mereka ke rumah pengasuh .You know what I mean bulat-bulat tu tanpa bawak kelengkapan yang cukup. Lepas tu cerewet tak tentu pasal. Pesanan ikhlas  kepada ibubapa yang mengupah pengasuh ;  kita bukannya tak boleh bersikap  cerewet terhadap pengasuh  cuma kalau kita nak bersikap cerewet pun kita kena pastikan dulu  yang kita dah menyediakan kelengkapan yang secukupnya untuk  anak-anak kita (kelengkapan apa sendiri fikirlah ye)sebelum menghantar mereka ke rumah pengasuh .Masa tu kau nak100% cerewet pun aku tak kisah.Do I care. Sesekali  mendengar  rungutan dari  pengasuh anak -anak ni,. aku turut simpati.

Pengalaman aku bersama pengasuh anak-anak aku dan kriteria menjadi pengasuh anak aku *kau bajet artis ke apa ni?*

Yuyi dan gula-gula hacks dah bertukar pengasuh 3 kali .Pengasuh yang sebelum sebelumnya aku malaslah nak cerita  ; Masa mereka baby hingga ke umur mereka 6 tahun dia dijaga oleh pengasuh @ jiran aku ;

Aku pilih pengasuh tu

1)rumah dia berseh kemas dan teratur *rumah aku tak masuk buku ye*
2)kalau tak silap aku anak dia dua orang je
3)muka penyayang dan pendiam
4)tak sibuk hal orang lain , paling penting tak sibuk nak tanya hal aku

Lepas pengasuh ni berpindah ke kampung halaman(Pulau Indah je pun)anak-anak aku terpaksa dijaga oleh orang lain

yuyi dan gula -gula hack dijaga oleh jiran @ mak kepada kawan baik yuyi. Aku tak dapat nak bercerita banyak tentang pengasuh ni sebab dia jaga anak-anak aku selama setahun je. 

Masa yuyi dan gula memasuki sekolah rendah adik kepada pengasuh yang pertama menawarkan diri menjaga yuyi dan gula -gula hack, masa ni bermulalah  episod drama bawang putih dan bawang merah maksud aku suami pengasuh sebagai bawang merah dan pengasuh bawang putih . Bila suami pengasuh ada dirumah yuyi dan gula hack boleh bebas di dalam rumah tapi bila suami dia keluar bekerja siaplah dorang dikurung pengasuhnya di dalam bilik  .

Argh malas aku nak cerita  lebih-lebih kalau berminat baca sambungan kisah pengasuh tu kat sini  

Fakta yang perlu anda tahu*bajet  anak retis*

1)Yuyi bagitahu aku yang Amirul (anak kepada pengasuh yang telah mendera yuyi beberapa tahun dulu tu teringin sangat  nak add  yuyi jadi kawan kat facebook.Kalau tak silap aku yuyi dah add dia jadi kawan.
2)yuyi dah maafkan perbuatan Amirul (menghentam kepala yuyi dengan pembaris jahit mak dia)
3)Mereka sebaya sekarang ni keduanya dah berumur 22tahun ; bukan  bermakna yuyi add Amirul jadi kawan kat facebook , yuyi berkenan kat dia.pleaselahhhhhhh


Firdaus dijaga oleh sorang pengasuh je

Aku pilih pengasuh ni


1))rumah dia berseh kemas dan teratur
2) anak dia sorang je
3)tak sibuk hal orang, dia sibuk hal adik beradik dan saudara mara dia je

Pagi ni Firdaus bawak 

1)2 ekor ikan cencaru bakar-oleh kerana malam tadi suami ajak makan kat luar maka tak berusiklah ikan bakar yang aku cadang  nak buat juadah makan malam.
2)3 biji telur masak sos 

Aku tak kisah kalau Firdaus berkongsi bekal makanan  dia dengan kawan -kawan lain yang ada situ..tapi yang peliknya ada mak budak yang anak dia sukalah makan makanan yang Firdaus bawak tapi setiap kali pengasuh bagitau dengan  mak budak tu yang anak dia suka makan nasi setiap kali tulah mak dia menafikan siap bagitau anaknya kat rumah tak berapa nak makan nasi.ulang 3 -4 kali statement yang sama.Kalau malas sangat nak  masak pun  , tak salah rasanya kalau kita belikan sebungkus nasi lemak untuk anak kita bawak ke rumah pengasuh ye dak.
bekal makanan firdaus pagi ni

nasi sebungkus

Sekadar luahan hati 

Bila  ingat balik rasa kelakar pun ada , aku baru  perasan  yang yuyi dan gula-gula hack dari kecik  hingga keumur belasan tahun dijaga oleh pengasuh.


Terima kasih kerana sudi berkunjung ke sini Semua cerita diblog ini berkisar mengenai kehidupan peribadi aku , tidak ada kena mengena dengan orang lain kecuali aku dengan jelas menulis nama atau menyiarkan gambar sesiapa.Segala hasil tulisan di blog ini merupakan pandangan peribadi aku dan tidak mewakili mana-mana pihak .

Wednesday, November 21, 2012

menu simple dan sedap untuk budak sekolah , yelah tu

 4.30 pagi ; dikala  manusia lain sedang enak  diulit mimpi, tung tang tung tang aku berhempas pulas kat dapur. Berseorangan membakar ikan cencaru .Aku kata dalam hati "Jangan pernah kita rasa keseorangan Allah SWT sentiasa bersama kita,ayat penyedap hati ke apa tu?Aku kata dalam hati.

Rutin harian aku masa -cuti sekolah ; setiap pagi aku kena masak sikit nasi dan lauk pauk  untuk bekalan  Firdaus bawak  ke rumah pengasuh almaklumlah cuti -cuti sekolah sebegini  memang budak sentiasa lapar. Dah lah aktiviti  berkurangan .Apa lagi aktiviti  dia kat rumah pengasuh  kalau tak makan, tengok tv serta  menyakat 2  orang lagi budak  bawah umur yang ada kat situ .

Pagi tadi aku bekalkan untuk Firdaus

1)nasi
2)ikan cencaru bakar ngan kicap cili
3)sup bayam lagi : )

 Ikan cencaru yang telah dibersehkan dan digaram kunyit

Sebelum ni aku ada bagitahukan yang  petang semalam  balik dari beli burger aku singgah kedai Acheh beli 4 ekor ikan cencaru. Ni lah ikan cencarunya aku bakar dan buat pencicah kicap cili.

 Entah kenapa aku prefer lagi balut ikan dengan daun kunyit dari daun pisang 
 2 batang serai yang telah dititik dan direndam ke dalam sedikit minyak masak-minyak ni untuk dititiskan pada ikan semasa proses pembakaran ikan nanti.
 ikan cencaru yang hampir siap dibakar

seperti biasa pencicah kicap cili

Balik keja nanti senanglah aku sikit .Tinggal goreng sayur dan panaskan nasi dan  lauk pagi tadi.


Terima kasih kerana sudi berkunjung ke sini Semua cerita diblog ini berkisar mengenai kehidupan peribadi aku , tidak ada kena mengena dengan orang lain kecuali aku dengan jelas menulis nama atau menyiarkan gambar sesiapa.Segala hasil tulisan di blog ini merupakan pandangan peribadi aku dan tidak mewakili mana-mana pihak .

review anonymous ; ayam pertiwi ; langsung tak masuk dalam agenda

Kalau tak boleh nak buat baik, janganlah buat jahat, tapi aku pesan bila dah terbuat jahat jangan tinggalkan jejak. Kau tahu tak sekarang ni kau dah  buat jahat dengan aku tapi kau terlupa nak hapuskan bukti macam tulah kiranya faham? . Jika kau  nak mengomen sebagai anonymous yang berhati busuk dan berniat jahat  kalau boleh cuba lari dari ayat atau shortform yang sinonim dengan diri kau, itu je aku nak pesan.  Kata nak jadi jahat kenalah professional.Seorang  lelaki muda dan seorang wanita muda beranak satu itulah yang muncul dalam kepala otak aku sekarang ni.arghhh lupakanlah persoalan tu ...............................


Entah kenapa malam tadi aku boleh  melayan permintaan Firdaus yang nak sangat  makan nugget  love ; kuih cinta.Petang semalam lepas balik keja aku ajak Firdaus  pegi beli burger buat juadah makan malam. Kebetulan plak stall  burger tu berdekatan dengan kedai Acheh sementelaah aku beli ikan cencaru kat kedai acheh tu aku belilah sekali untuk Firdaus sepaket nugget.So,harap maklumlah kedai dipinggiran kampung jangan harap kalau dapat jumpa nugget yang  gah gah.ekceli aku segan takut pun ada nak buat entry ni ,takut  kawan yang terdekat dengan aku rejam aku beramai-ramai terutama bila aku kongsi  gambar  bungkusan nugget ayam pertiwi opsss.

arghh tengok tu tiba-tiba je aku terdengar beberapa suara yang  sayup-sayup "eh ko apasal kat dalam esbok tempat keja kita kan ada jual nugget, apa barang ayam pertiwi"Ampunkan mak ni first time mak beli nugget cap suka suki : )

Punyalah banyak nugget   aku goreng , mana aku tahu aku ingatkan Firdaus nak  makan banyak rupanya tak sampai  6  ketul pun dia makan.
 love tu
 Nugget Ayam Pertiwi : )
 Abaikan muka firdaus yang bersepuh dengan bedak Dettol bermenthol dan cuticura almaklumlah  balik dari kedai acheh tadi aku suruh dia terus mandi bukan apa kulit dia ni  sensitif tak boleh berpeluh sikit pun nanti kulit dia akan mengalami gatal-gatal kalau berpeluh.
 firdaus dengan nugget love
Sesekali dapat makan nugget love mestilah pulun makan bersama dengan  cili sos dan  mayonis ye dak.



InsyaAllah kita jumpa lagi.................


Terima kasih kerana sudi berkunjung ke sini Semua cerita diblog ini berkisar mengenai kehidupan peribadi aku , tidak ada kena mengena dengan orang lain kecuali aku dengan jelas menulis nama atau menyiarkan gambar sesiapa.Segala hasil tulisan di blog ini merupakan pandangan peribadi aku dan tidak mewakili mana-mana pihak .
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jangan ikut sangat

Advertisements

Twitter

anak-anak cik ina