Sunday, January 24, 2010

Mari masak guna Mae pranom



Ari minggu aku masak balance ketam ngan udang ari tu. udang masak tomyam pakai paste mae pranom ada cap halalal punya. aku suka sebab gambar pompuan tu cantik.





mula hangpa tumis bawang bombay dulu sampai naik bau. lepas tu tumis paste mae pronam sekejap.aku tak letak limau purut, habis daun limau purut luruh, tak de musim.khe khe khe



letak sayur yang korang nak letak.kalau sayur keras cepat, letak sikit.








aku masukkan kepala ikan. tak taulah aku kemas peti ais terjumpa plak kepala ikan sesat, entah berapa tahun punya pun aku tak tahu.aku campak dalam tu.slowkan api.




last masukkan udang.jgn masak lama sangat.



jeng jeng tomyam aku dah siap.




part masak ketam plak.tumis bawang bombay ngan halia dipotong besar-besar.




masukkan cili mesin.





masukkan ketam.



masukkan sos cili.perasakan ngan garam ngan gula sikit.lepas tu bolehlah angkat.



Jangan ikut sangat

Advertisements

anak-anak cik ina