Friday, September 2, 2011

Cerita 1 syawal-Bukit bendera

Salam lebaran..................


Pejam celik pejam celik tak sangka dah masuk 5 hari aku kat Batu Ferenggi ni. Best kat sini waktu malam meriah. Tempat penginapan plak dekat sangat ngan tepi pantai, apalagi setiap hari cuci mata. Syawal pertama , yuyi ajak gi bukit bendera dulu dia pegi tak dapat naik keretapi sebab orang ramai sangat.

Bukit bendera ni dibangunkan oleh Francis Light dengan mengunakan orang salah dari India dan tempatan pada tahun 1786. Teringat plak masa sekolah belajar sejarah Francis Light ngan Pulau Pianng.

Jom layan gambar jalan-jalan makan angin.....


Bahang hari merdeka 31/8/2011 kot.


Muka gembira dah dapat tiket, Firdaus suka nak jeles.


Muka puas hati Firdaus.


Ke mana-mana usung kamera yuyi.geram je.



Permandangan dari atas, ambik gambar guna hp.


Permandangan cantik sangat, cuma gambar je tak berapa cantik.



Sisibuk tu






Keretapi pertama bukit bendera ni mulakan perkhidmatan pada 21/10/1923 merupakan bukit pertama mempunyai keretapi pada ketinggian 830 meter dari aras laut.


rumah penduduk tempatan .


Masjid Bukit Bendera.


Kat bukit bendera banyak rumah kolonial .

Masa keluar dari sini suami singgah beli ABC.


ABC kat puncak sedap dan terbaek


Aku tertarik ngan lampu ni, tahun berapa punya lampu tak tahu plak, tapi bila nampak lambang JKR, setahu aku memang sah dah lama


Nampakkan lambang JKR tu.



Selepas berpusing-pusing kat atas, tetiba perut lapar plak, singgah makan kat David Brown's restoran. Makanan kat sini sedap.



Sambil makan boleh cuci mata tengok permandangan.




Depan tempat makan tu ada bunga teratai.


kolonial british lagi





Makan kat luar.


Kawasan sekeliling yang cantik.


Fresh orange Firdaus punya.


Order dua lamb shank je.



Lamb shank terbaek buat masa ni yang pernah aku rasa berbanding kat sini , pada pandangan aku. Aku suka sangat kuah lamb shank tu sedap. pekat dan cukup bahan.


permandangan dalam tempat makan.


Terlebih senyum plak anak aku ni.


Tengoklah tu, sibuk nak ambik gambar. Dia lebih terror guna kamera dari aku.


gambar permandangan dari atas sebelum turun.


Dah habis cerita pertama syawal. Nanti bersambung kalau ada masa. semoga korang semua bergembira di hari raya bersama family tercinta.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jangan ikut sangat

Advertisements

Twitter

anak-anak cik ina