Sunday, August 9, 2009

Menu ari minggu



Minggu lepas laki aku pegi memancing.dapat ikan jenahak kecik ni. aku ingat nak buat stim, tapi tak jadi , nanti tak jadi lauk plak. Selalunye laki aku siap siang, tapi kali ni dia bawa belum buang sisik. aku maafkan dialah , agaknye dia penat , tak sempat siang. aku ngan gigihnye menyiang ikan tu.



Ini dia ikannye aku masak sos. takdelah pedas sangat. goreng ikan ngan lada sulah , kicap cair , dan gaul ngan tepung jagung.



Kali ni aku tak goreng sayur, tapi masak lemak. dah lame tak masak lemak sayur.



bahannye
kunyit mesti hidup
bawang merah kecik
ikan bilis




tumbuk semua sampai lumat. ikut ajaran mak, kalau masak sayur tak payah letak kunyit. Tapi aku tak suka masak lemak putih.



ingat kalau masak lemak , kena selalu tembok kuah tu, jangan sampai pecah minyak. Dah mengelegak, baru masukkan sayur.. Masa tembok kuah tu, api kena kasi perlahan sikit.



ni dia masak lemak sayur kacang panjang.

Jangan ikut sangat

Advertisements

anak-anak cik ina