Saturday, July 9, 2011

Aneka sotong

Salam hari sabtu..................


Cian ngan blog ni dah bersawang. Nasib baik pagi ni tak berapa nak bizi, boleh sapu sawang sikit.Jom layan aneka resepi sotong, sesekali makan sotong pun sodap. Kalau diberi pilihan antara sotong ngan udang, aku pilih sotong. Memang dari azali aku kureng ngan udang ni. Kat rumah ni pun memang jarang masak sotong ngan udang, sebab anak -anak tak berapa gemar . Kalau dah buntu tak tahu nak masak apa tuk family hari ni, cubalah lauk sotong ni.


Jom layan..............

Sotong berkuah pekat



Bahan-bahan :

1kg sotong di potong empat segi dan dikelar-kelar(kalau potong cam biasa pun boleh)
Sedikit minyak untuk menumis
1 batang cili merah dibelah dua
1 batang cili hijau dibelah dua2 biji buah tomato dibelah dua

Bahan-bahan yang dimesin :

8 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
7 biji cilimerah
5 biji cili padi
6 biji buah keras
2 cm kunyit hidup
2 cm halia
2 batang serai dititik
1 cm lengkuas

~~~~~~~~~~~

1 helai daun kunyit dihiris nipis2
1 camca kecil Gula merah
Garam secukupnya
3 keping Asam keping
2 cawan santan pekat

Cara-cara membuatnya :

Panaskan minyak dan tumiskan serai bersama lengkuas dan bahan-bahan yang dimesin sampai wangi Masukkan santan dan asam keping, didihkan perlahan-lahan sampai pekat Masukkan sotong, gula jawa, garam dan cili, tomato serta hirisan daun kunyit. lepas tu bolehlah hidang



Sotong berserai




Bahan-Bahan

500 gm sotong

Bahan A

2 mangkuk santan
10 biji cili api]
5 biji cili merah]
5 ulas bawang merah ] dikisar
2 sm halia]

Bahan B:

1 batang serai (dititik)
1 sudu kecil serbuk kunyit
1 sudu kecil lada hitam
1 biji jus limau nipis
Garam secukup rasa


Cara:Sotong dibersihkan dan ditoskan airnya. Masukkan bahan A yang lain ke dalam periuk. Masak hingga mendidih.Kemudian masukkan bahan B dan masak lagi hingga mendidih.Apabila kuahnya hampir kering, masukkan sotong dan masak lagi hingga mendidih. Lepas tu bolehlah hidangkan.



Tips Ngetop


1)Jangan masak sotong terlalu lama, ditakuti sotong jadi liat.

2)Kalau nak guna gula dalam masakan cuba guna gula merah, sebab rasa masakan bertambah sedap dan beraroma.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jangan ikut sangat

Advertisements

Twitter

anak-anak cik ina