Sunday, July 3, 2011

Blended orange cake

Salam hari minggu.............



Dua hari mengigihkan diri wat blended orange cake, sebab teruja ngan kek tu sedap, itu pun kawan opis yang kasi. Geledah kat internet jumpa plak resepi kek orange . Aku agak je mungkin kek tu. Aku pun gigih mencuba. Insyallah korang pun boleh cuba , bak kata Azlita pejam mata pun boleh buat.



Aku yang tamak, sebenarnya guna sebiji limau je, tapi aku tambah satu biji tuk ambik kulit je.


Sebijik limau tu aku ambik kulit je dan parut.


Kacau guna sudip je, tuang sedikit demi sedikit tepung ke dalam hasil yang diblend tadi.


Banyak ni je dapat tuk satu adunan tadi.


Tak senonoh tak sempat tunggu sejuk , dah buat istiadat pemotongan.


4 ketul dihabiskan Firdaus.


Muka teruja.



Firdaus dah mengila makan kek orange ni. selalu aku wat kek lain jangan harap dia nak makan banyak tu. Terima kasih pada penyumbang resepi ni. Semalam je dua kali aku membaking. Next year raya Cina tak payah nak risau bila dapat limau banyak, buat je kek ni, boleh gak buat kudapan minum petang.

Maaf ye ada resepi yang ku ubah mengikut situasi dan keadaan. Ada pertambahan 1 tbsp susu cair ideal kat situ . Biasalah tangan ni gatal mesti nak ubah.


BLENDED ORANGE CAKE

Sumber : Azlita
sumber : Hasue


Bahan-bahan ( loyang 9 inc )

1 bji buah limau - 1 biji lagi parutan kulit orange
1 cawan minyak
1 1/2 cawan gula halus
3 biji telur
2 cawan tepung gandum*
1 sb baking powder* ( *diayak bersama )
1/2 tsp perisa oren(kalau tak de pun tak pe)

Cara-cara

Cuci buah limau,potong dan buang biji dan urat putih di tengah2.Potong lagi buah limau kecil2 bersama kulitnya sekali.
Masukkan kedalam blender bersama,minyak,gula dan telur dan kisar hingga halus.
Tuang bahan yang dikisar kedalam mangkuk dan masukkan campuran tepung sedikit2 sambil dikacau sebati.
Tuangkan adunan kedalam loyang yg beralas dan gris.
Bakar pd suhu 170C selama 40 min hingga 1 jam atau hingga masak.

Jangan ikut sangat

Advertisements

anak-anak cik ina